AkzoNobel, KPN en NS zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2014. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).
De Kristal wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst eindigt op de Transparantiebenchmark 2014. Dit is een jaarlijks onderzoek van het ministerie van EZ naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de circa 450 grootste Nederlandse ondernemingen. Met de Transparantiebenchmark stimuleert het ministerie de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Bekendmaking scores Transparantiebenchmark
Op 20 november maakt het ministerie van EZ de scorelijst van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een online self-assessment hun score kunnen bepalen. De self-assessments van de bedrijven zijn daarna in opdracht van het ministerie van EZ door uitvoerder EY beoordeeld. Bedrijven die geen self-assessment hebben gedaan, hebben een score toegekend gekregen door EY. Een panel van deskundigen heeft uit de top 20 een top drie vastgesteld, op alfabetische volgorde: AkzoNobel, KPN en NS. En ten slotte bepaalt een gerenommeerde jury wie van deze drie ondernemingen de winnaar wordt van de Kristal.
Uitreiking Kristal 20 november in Nieuwspoort
De uitreiking van de Kristalprijs is op donderdag 20 november 2014 van 15.30 tot 18.00 uur bij Nieuwspoort in Den Haag. De Kristal wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst is geëindigd op de Transparantiebenchmark 2014. Naast de hoofdprijs ontvangen de grootste stijger op de Transparantiebenchmark en de onderneming die het meest creatief en innovatief omgaat met het transparant maken van haar maatschappelijke effecten op de samenleving, een prijs.
Thema: Transparantie in goede én slechte tijden
De uitreiking staat dit jaar in het teken van ‘Transparantie in goede én slechte tijden – Hoe communiceer je over negatieve bedrijfsontwikkelingen?’. Is het slim om overal open over te zijn, of juist niet? Wat levert het je op wanneer je ook de minder goede kanten van de organisatie belicht? En hoe pak je dat het beste aan, communiceren over negatieve zaken? Over deze vragen en meer, gaan we op 20 november met elkaar in discussie.