Nederlanders hebben geen vooruitgang geboekt in hun duurzame gedrag het afgelopen jaar. Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO, kenniscentrum voor mondiale vraagstukken. Deze studie is voor het derde jaar op rij uitgevoerd. Overheid en maatschappelijke instanties proberen Nederlanders te bewegen richting een duurzamer levensstijl. Het onderzoek laat op verschillende vlakken zien, hoe volwassenen en jongeren doen en denken over duurzaamheid.
Participatiesamenleving vertaalt zich niet in toename vrijwilligerswerk
Het sociale en ecologische duurzame gedrag van zowel volwassen als jonge Nederlanders laat geen grote veranderingen zien in vergelijking met vorig jaar. Het aandeel Nederlanders dat vrijwilligerswerk doet is niet toegenomen, ondanks de oproep van de koning in de Troonrede vorig jaar tot een participatiesamenleving. Net als vorig jaar doet 2 op de 5 Nederlanders vrijwilligerswerk.
Voedselverspilling en vleesconsumptie niet veranderd
De positieve ontwikkeling rondom voedselverspilling die vorig jaar zich openbaarde, heeft zich in 2014 niet doorgezet: dit jaar zegt wederom 1 op de 10 Nederlanders vaak eten weg te gooien dat eigenlijk nog goed is. Daarnaast eten Nederlanders nog net zo vaak vlees als vorig jaar. Nog altijd eet de ruime meerderheid (4 op de 5) van zowel volwassen Nederlanders als jongeren tussen de 12 en 18 jaar vaak of (bijna) altijd vlees.
Minder vaste donateurs maar meer ‘likes’
Nederlanders verbinden zich minder vaak als vaste donateur aan een goede doel: het aantal vaste donateurs is voor het tweede opeenvolgende jaar afgenomen. Uitzondering hierop is dat steeds meer Nederlanders goede doelen weten te vinden op social media. Bijna een op tien Nederlanders steunt een goed doel op een platform als Facebook (9%), een verdubbeling sinds 2012.
Gedrag jongeren niet veranderd, hun denken wél
De mate waarin Nederlandse jongeren met hun gedrag rekening houden met de wereld, is de afgelopen drie jaar over het algemeen constant gebleven. Wel zijn Nederlandse jongeren iets anders gaan denken over de wereld: ze zijn er minder van overtuigd dat mensen wereldwijd gelijkwaardig zijn en zien minder in dat er een gedeelde verantwoordelijkheid bestaat voor het oplossen van problemen in de wereld. Het is bovendien de vraag of duurzaam gedrag onder jongeren altijd gebaseerd is op een duurzame overtuiging: zo noemt slechts één op de tien jongeren ‘positief bijdragen aan het milieu’ als reden om te kiezen voor de fiets in plaats van een lift met de auto.