Steeds meer consumenten willen graag duurzamer eten, maar niet iedereen weet hoe je bewuster kunt kiezen. Daarom slaan de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzamere producten en te laten zien hoe eenvoudig het is om hiervoor in de supermarkt te kiezen. Onder de noemer ‘DOE MAAR LEKKER DUURZAAM’ worden consumenten geholpen bewuster te kiezen. Alle Nederlandse huishoudens die meespelen met de Nationale Postcode Loterij ontvangen van de loterij als cadeau een kaart ter waarde van 12,50 euro. Met deze kaart kunnen zij in november duurzamere levensmiddelen kopen bij Albert Heijn. Bij de cadeaukaart zit ter inspiratie een receptenboekje met 15 lekkere gerechten voor 4 personen van 12,50 euro of minder.

De drie partijen geven op 30 oktober het startsein voor de landelijke campagne ‘DOE MAAR LEKKER DUURZAAM’. Alle 2,5 miljoen deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen in de eerste week van november de cadeaukaart automatisch per post. Deze kaart kan van 4 tot en met 23 november worden ingewisseld in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels voor een keuze uit ruim 600 duurzamere producten. Deze producten zijn van het Albert Heijn eigen merk AH puur&eerlijk. Binnen het Unilever assortiment is gekozen voor alle producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu en producten die voldoen aan Unilevers duurzame landbouwprogramma. Deelnemers aan de actie kunnen kiezen uit een scala aan duurzamere producten: van aardappelen, groente en vlees tot thee en zuivel.

 

Samenwerking past bij missie Nationale Postcode Loterij
De Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever gaan gedurende drie jaar samenwerken om duurzamer eten te stimuleren. Nederlanders enthousiasmeren voor het gebruiken van duurzamere producten sluit aan bij de missie van de Nationale Postcode Loterij; bijdragen aan een betere en leefbare wereld. Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij, licht toe: “Veel Nederlanders kopen al duurzame producten die beter zijn voor mens en dier. Maar er zijn ook mensen die dat niet of niet geregeld doen. We willen Nederlanders aanmoedigen deze duurzame producten vaker te proberen, net zoals we in 2009 ook met de LED-lamp hebben gedaan”.

 

Unilever en Albert Heijn als partners

Bart Kuppens, vice president Marketing Foods van Unilever in de Benelux: “Wij richten ons als bedrijf op het continue verduurzamen van onze producten en bedrijfsprocessen. Vaak niet zichtbaar voor de consument maar cruciaal in het verduurzamen van de samenleving. Want duurzaam is zo veel meer dan alleen biologisch. Ik ben dan ook erg enthousiast over het feit dat we nu een hele grote groep Nederlanders kunnen laten ervaren hoe makkelijk het is lekkere en duurzamere producten te kopen en te eten”.

 

Albert Heijn is net als Unilever actief in het verduurzamen van haar assortiment. Dat zien we ook terug in de resultaten van het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, dat vorige week verscheen. Albert Heijn kwam hierin naar voren als de supermarkt met het grootste duurzamere assortiment. “We hebben de afgelopen jaren mooie stappen gezet in het verduurzamen van onze eigen merk producten. Zo’n 500 duurzamere producten zijn ondergebracht onder het merk AH puur&eerlijk. Voor alle dagelijkse boodschappen kun je bij ons duurzamere producten vinden. Deelnemers aan de actie kunnen dus altijd iets lekkers vinden in het schap”, vertelt Adriaan Thierry, Albert Heijn directeur Omnichannel Marketing & Format.