Arthur Kay, de 23-jarige Britse oprichter van de groene start-up Bio-bean, is de winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge 2014. De jury – met daarin onder andere Alexander Klöpping en Marcel Wanders – bepaalde vandaag tijdens de finale in Amsterdam dat Arthur Kay 500.000 euro ontvangt om zijn groene ondernemersplan verder te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Kay overtuigde de jury met zijn bedrijf dat biobrandstoffen wint uit koffiedik: biodiesel en brandbare bio pellets. Deze biobrandstoffen zijn te gebruiken voor de energievoorziening van gebouwen en transportsystemen. Bio-bean speelt in op de behoefte aan schone, goedkope, lokale energie en een verantwoorde inzameling en verwerking van afvalstoffen.
Arthur Kay: “Wat een fantastisch nieuws! Dankzij het prijzengeld kunnen we zowel de productie opschalen naar andere locaties in het Verenigd Koninkrijk, als internationaal uitbreiden. Ook geeft deze prijs ons de kans nieuwe producten en technologieën te ontwikkelen en zo onze marktpositie te verstevigen.”
Runner-up prijs voor Vietnamese start-up
Bio-bean nam het vandaag op tegen vier andere startende ondernemingen: Bluerise uit Nederland, One Nights Tent uit Nederland, Turbosail uit Frankrijk en Fargreen uit Vietnam. De Vietnamese Trang Tran won met haar groene start-up Fargeen de runner-up prijs van 200.000 euro. Haar bedrijf werkt nauw samen met lokale rijstboeren om het stro van rijstplanten te behoeden voor verbranding. Tran zet de stro in als voedingsbodem voor champignonkweek. Dit voorkomt de uitstoot van broeikasgassen en stelt boeren in staat hun inkomsten met 50 procent te verhogen.
Ellen MacArthur, Alexander Klöpping en Marcel Wanders
De jury stond onder leiding van Ellen MacArthur, ex-solozeilster en oprichter van de Ellen MacArthur Stichting. Samen met onder anderen internetondernemer Alexander Klöpping en industrieel ontwerper Marcel Wanders hebben zij de finalisten beoordeeld.
Ellen MacArthur: “Ik ben erg onder de indruk van alle businessplannen die ik vandaag heb gezien. Het is voor mij opnieuw een bevestiging dat zakelijke innovaties een belangrijke aanjager zijn van positieve veranderingen. Niet eerder hadden ondernemers zo’n geweldige mogelijkheid om de toekomst vorm te geven en ik denk dat de vooruitzichten van deze start-ups veelbelovend zijn.”
Honderden inzendingen uit de hele wereld
Met de Postcode Lottery Green Challenge daagt de Nationale Postcode Loterij jaarlijks, sinds 2007, mensen over de hele wereld uit een duurzaam, creatief en innovatief ondernemersplan in te dienen dat de CO2-uitstoot helpt verminderen. Doel van deze internationale wedstrijd is briljante, groene ideeën toegankelijk te maken voor een groot publiek. Dit jaar stuurden 324 groene ondernemers uit 57 verschillende landen hun plan in.