Nudge trekt met een tweepagina-advertentie in NRC Handelsblad alle registers open. “Als alle NRC Handelsblad-lezers een NEE-JA sticker op hun brievenbus plakken: worden 21.623 bomen bespaard.” Erik Timmermans, directeur van Papier en Karton reageerde onmiddellijk. “Een misleidende anti-print campagne van Nudge.”
KVGO-directeur Fons Bakkes heeft evenmin een goed woord over voor de tendentieuze campagne. “Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat een club als Nudge, die duurzaamheid hoog in het vaandel voert, het stokoude vooroordeel dat we met drukwerk vooral bezig zijn met het vernietigen van bomen nieuw leven probeert in te blazen.”
Erik Timmermans: “Ik ben zelf bij Nudge aangesloten. Het is een sympathiek digitaal platform dat mensen en organisaties wil verbinden om initiatieven van onderaf te realiseren. Doel: een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij. Met deze campagne schiet Nudge door. Ik weet niet of deze campagne is ingegeven door naïviteit of onwetendheid.”
Timmermans vroeg Nudge om nadere uitleg, maar daar is nog niet op gereageerd. Bakkes: “Uiteraard laten we het hier niet bij zitten. Het geven van feitelijk onjuiste en misleidende informatie kunnen we niet laten passeren.” Wordt dus vervolgd.
De complete reactie van Papier & Karton is hier te vinden.