Begrippen als duurzaam, CO2-neutraal, dierproefvrij en milieuvriendelijk zijn inmiddels lege hulzen geworden die veel producenten te pas en te onpas op hun producten en bedrijfsvoering plakken. Dat kan en moet stukken beter vindt ProductIP. Deze visie wordt onderbouwd door een onderzoek onder 6.000 fabrikanten en importeurs van consumentenproducten. Hieruit blijkt dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vraagt om scherpere bewijsvoering.
ProductIP is Europa’s grootste kennisbank op het gebied van product gerelateerde wet- en regelgeving. Deze database biedt ondernemers de mogelijkheid om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld technische eisen van producten en verpakkingen. Denk aan kinderspeelgoed dat geen kleurstoffen mag bevatten die afgeven wanneer een kind het in zijn mond stopt. Een ander voorbeeld is dat kunststoffen in kantoorartikelen niet schadelijk mogen zijn voor de gezondheid van de consument.
Social Compliance Base
De Social Compliance Base geeft een extra verdiepingsslag aan de database van ProductIP. Hiermee reageert het bedrijf op de wens om transparant te zijn over het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van de klantengroep, bestaande uit retailketens, fabrikanten, distributeurs en importeurs. Caspar ter Horst, directeur ProductIP, leg uit: “De Social Compliance Base geeft inzicht in eisen van o.a. NGO’s. Je kunt het vergelijken met een checklist die bedrijven helpt om aan de MVO-eisen te voldoen. Door dit inzicht kan een onderneming specifieke punten verder optimaliseren en het biedt de eindgebruiker hét bewijs dat producten eerlijk of ‘groen’ zijn gemaakt.”
Stevige stap
Naast product gerelateerde wet- en regelgeving uit meer dan 28 verschillende landen is het optimaliseren van social compliance nu een stevige stap op weg naar een platform voor het ondersteunen van merken die daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord opereren en daarmee betrouwbare producten verkopen in Europa.