Consumenten kiezen vaker voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In het afgelopen jaar gaven zij hier 257 miljoen euro meer aan uit ten opzichte van 2012: een stijging van 10,8% naar in totaal circa 2,5 miljard euro omzet. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk laat met een daling van 1,1 % een tegenovergesteld beeld zien. Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Kamer stuurt.
Staatssecretaris Dijksma: “De cijfers bevestigen dat de vraag van mensen naar dier- en milieuvriendelijke producten stevig doorzet. We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.”
Vierde jaar op rij stijging aandeel duurzaam
De Monitor Duurzaam Voedsel laat voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten met een keurmerk zien. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven (ca. 2,5 miljard euro) is in die periode meer dan verdubbeld ten opzichte van 2009. Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1 % ten opzichte van 5,5% in 2012.
Duurzame vis en eieren koplopers
Mensen kopen vooral meer duurzame vis (+21%) en eieren (+15%). Eén op de drie verkochte eieren of visproducten uit de supermarkt heeft nu een duurzaamheidskeurmerk. Daarnaast kopen mensen ook dit jaar iets minder vlees, maar gaat er wel voor meer geld aan duurzaam vlees over de toonbank (+7,8%). Het aandeel biologisch brood (+6%) groeit bijna twee keer zo snel als de markt voor ander brood.
Verschil tussen supermarkten en catering- en horecabedrijven
In supermarkten is het marktaandeel van duurzame producten 7% van de totale omzet en het aandeel groeide afgelopen jaar met 13,5%. De groei van duurzaam voedsel in speciaalzaken, zoals de groenteboer, viswinkels, bakkers, delicatessenwinkels ligt op ruim 9%. Bij cateringbedrijven, (fastfood-)restaurants en instellingen valt de groei van duurzame producten lager uit met bijna 3%.
68% van alle duurzame producten wordt verkocht in de supermarkt. Voor duurzaam vlees ligt het aandeel nog hoger. In praktisch negen van de tien gevallen wordt duurzaam vlees verkocht in de supermarkt. In één op de tien gevallen wordt duurzaam vlees gehaald bij een speciaalzaak of gebruikt door een cateringbedrijf of restaurant. De onderzoekers constateren dat bedrijven in de catering- en horecasector meer gebruik zouden kunnen maken van de waardering van de consument voor duurzaam voedsel.
De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken op basis van kassascans van een aantal supermarkten en andere beschikbare marktgegevens. Onder duurzaam geproduceerd voedsel vallen producten met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk, zoals Beter Leven, Fair Trade, MSC, UTZ Certified, Vrije Uitloop en Bio/EKO.