REC, een leidende, wereldwijde aanbieder van zonne-energieoplossingen heeft aangetoond hoe eigen verbruik van zonne-energie de industrie kan helpen om aanzienlijk te besparen op elektriciteitskosten, waarbij tegelijkertijd de CO2-uitstoot wordt verminderd en een bijdrage wordt geleverd aan de duurzame energiedoelstelling.

Volgens Luc Graré, Senior Vice President Solar Sales & Marketing bij REC, heeft eigen verbruik een aantal directe voordelen. “Het eerste is een financieel voordeel. Omdat de met zonne-energie opgewekte elektriciteit goedkoper is dan de elektriciteit van een nutsbedrijf is er een directprijsvoordeel – dat zelfs toeneemt als de energieprijzen stijgen, zoals vooral in 2017 en de jaren daarna verwacht wordt. Met zonne-energie opgewekte elektriciteit beschermt bedrijven tegen stijgende elektriciteitsprijzen, wat meer prijszekerheid en stabiliteit oplevert.

Dhr. Graré gaat verder: “Nog een voordeel is de bijdrage aan de duurzame energiedoelstellingen. Daarnaast zorgen PV-systemen voor aanzienlijk minder uitstoot. Per jaar zorgt 254.000 kWh met zonne-energie opgewekte elektriciteit – de elektriciteit die nodig is voor een gemiddelde supermarkt – voor 190.503 ton minder CO2-uitstoot, wat direct ten goede komt aan de totale CO2-voetafdruk van de betreffende onderneming. En, tot slot, wordt de toekomstige stroomrekening beter voorspelbaar. Deze voordelen gelden ook voor de Benelux, waar eigen verbruik vergelijkbare voordelen kan bieden. Gedetailleerde informatie over deze voordelen is in een onderzoeksrapport gepubliceerd, dat te vinden is op http://www.recgroup.com/de/Produkte/Studie-zum-Eigenverbrauch/ (in Duits).

Het onderzoek werd door REC uitgevoerd om klanten te informeren en hen te helpen begrijpen wat de potentiële voordelen van eigen verbruik zijn. REC heeft een lange staat van dienst op het gebied van extra service aan de industrie. Naast het bieden van hoogwaardige zonnepanelen, heeft het bedrijf ook ervaring en expertise in het ondersteunen van klanten op het gebied van planning, installatie en bediening. Voorbeelden van succesvolle commerciële dakinstallaties zijn o.a. de installaties van wereldwijde industrieleiders als Audi en Heineken.

Bij Audi’s fabriek in Brussel, België, worden bijna 10.000 REC Peak Energie Series-zonnepanelen voor een dakinstallatie gebruikt, en REC-zonnepanelen voeden de productie van de Heineken bierbrouwerij Wieckse, wat dit de grootste commerciële installatie in Nederland maakt – en de grootste zonder terugleververgoedingen of subsidies.

Guido Breens, Business Development Manager Benelux & UK, REC vertelt: “Wij willen ook onze partners de best mogelijke service bieden. Hiervoor hebben we het REC Global Partner Program opgezet als ondersteunend platform, waarmee we partnerbedrijven helpen om REC-producten effectief op te markt te zetten en te verkopen, en hun eigen zichtbaarheid in de distributie te vergroten. Aangezien het eigen verbruik van energie zich uitbreidt in vele Europese landen, zal het onderzoek potentiële gebruikers in de Benelux helpen om deze trend beter te begrijpen.