Rabobank heeft de meest duurzame koffievoorziening van Nederland. Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, reikte gisteren het Gouden Koffiekopje uit aan Sebastiaan Rooskens, Directeur Facilities Rabobank Nederland. Rabobank komt het beste uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is uitgevoerd door Rank a Brand, onder de 40 grootste bedrijven van Nederland. Shell eindigde op de tweede plaats, Eneco en Randstad delen de derde plek. 

Winnaar
Alle koffie bij de Rabobank, geleverd door Selecta en koffiebranderij Peeze, is zowel Fairtrade als biologisch gecertificeerd. Daarnaast zijn alle thee en cacao Fairtrade en is alle rietsuiker biologisch. Ook de gebruikte bekers worden gerecycled. Aan de automaten zelf heeft Rabobank aandacht besteed door vooral zuinige en recyclebare machines te kiezen. Rabobank is hiermee het enige bedrijf dat op alle onderdelen van het onderzoek voor koffievoorziening het hoogst haalbare aantal punten heeft behaald.

Sebastiaan Rooskens: “Duurzaamheid staat bij de coöperatieve Rabobank hoog in het vaandel. In onze eigen bedrijfsvoering geven we vanzelfsprekend het goede voorbeeld. Samen met onze leveranciers zijn we er in geslaagd om de gehele keten te verduurzamen. Met als resultaat dat de eerlijke koffie uit onze automaten komt van de koffieboeren die door Rabobank Foundation worden ondersteund.” 

Shell haalt een tweede plek omdat zowel de koffie, thee, cacao als de rietsuiker voor minimaal de helft het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk of andere keurmerken heeft. De nummers 3, Eneco en Randstad schenken eerlijke koffie en thee, maar laten punten liggen op cacao en rietsuiker. 

Onderzoek
In opdracht van Stichting Max Havelaar, als onderdeel van de Fairtrade@Work campagne, heeft Rank a Brand onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van koffie, thee en cacao in de drankenautomaten van de 40 grootste bedrijven van Nederland. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: “Wij lezen dagelijks verslagen van grote ondernemingen over verantwoord ondernemen. Of het begrip ‘verantwoord’ dan ook van toepassing is op de koffie en thee voor hun eigen medewerkers komen we nooit tegen. We wilden dus graag weten of er voor de koffie – de motor van onze economie – een eerlijke prijs is betaald.” Zie het volledige rapport: http://rankabrand.nl/static/duurzame-koffie-thee-top-40-bedrijven-nl.pdf