Ruim de helft van de schoenenbedrijven zet flinke stappen tegen kinderarbeid, maar er zijn achterblijvers. Dat blijkt uit het Stop Kinderarbeid rapport ‘Working on the Right Shoes’ waarvoor 28 Nederlandse en internationale schoenenbedrijven werden onderzocht. Op de scorekaart is te zien waarom Schoenenreus, Gabor, Lotto Sports, Wolky en Marks & Spencer slecht scoren. Stof tot nadenken onder de schoorsteen.

Net als in 2012 – heeft Stop Kinderarbeid schoenenbedrijven vragen voorgelegd over hun aanpak van kinderarbeid en over arbeidsrechten in hun internationale productieketens. Ook is gekeken naar transparantie richting consumenten en de onderzoekers van Stop Kinderarbeid. Op basis van 15 criteria werd het eindoordeel goed, redelijk of slecht gegeven. Het rapport volgt op een schoenenrapport uit december 2012. 

Betere controle, samenwerking en meer transparantie

17 van de 28 bedrijven krijgen de totaalscore ‘goed’; vorig jaar waren dat er slechts tien. Onder deze ‘goed’ scorende bedrijven zijn bekenden als Deichmann (Van Haren), ECCO en Macintosh (Dolcis, Invito, Manfield, Scapino). Onder meer Euro Shoe (Bristol), Geox en Van Bommel hebben belangrijke stappen genomen waardoor ze opschuiven van ‘redelijk’ naar ‘goed’. Premium INC (Cruyff Sports) is de grootste stijger. Het bedrijf scoorde vorig jaar nog slecht, maar vanwege de concrete ambities en aansluiting bij de FairWear Foundation scoort Premium INC nu goed. Nederlandse bedrijven die ‘redelijk’ scoren zijn: De Bijenkorf, Fred de la Bretoniere, Sacha Shoes en Van Lier. 

Goed scorende bedrijven namen maatregelen om risico’s binnen hun productieketen te onderzoeken en hun gedragscode en controlesystemen te verbeteren, met name voor onderaannemers. Een aantal bedrijven laat zich nu ook controleren door derden of heeft zich aangesloten bij een (multi-stakeholder) initiatief om met meerdere partijen samen te werken aan betere arbeidsomstandigheden in de schoenensector. Een deel van de bedrijven is transparanter geworden door meer informatie te verstrekken over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en maatregelen om kinderarbeid te voorkomen. 

Deze stap in de goede richting lijkt voor een belangrijk deel het resultaat van de Stop Kinderarbeid campagne ‘We want child friendly shoes!’. Hoewel een flink deel van de onderzochte bedrijven nog een lange weg te gaan heeft, is Stop Kinderarbeid positief over de voortgang die is geboekt en over de toezeggingen voor verdere verbetering. 

Achterblijvers

Vijf bedrijven hebben de totaalscore ‘slecht’ gekregen: Gabor, Lotto Sports, Marks & Spencer, Schoenenreus en Wolky. Van Gabor, Lotto Sports en Wolky ontving Stop Kinderarbeid geen of onvoldoende informatie om te weten of zij maatregelen nemen en zo ja welke. Schoenenreus boekte weinig vooruitgang, terwijl ze eerder beloofden hun MVO beleid en de informatie daarover op hun website te verbeteren. Marks & Spencer werd een jaar geleden genoemd in verband met mogelijke connecties met kinderarbeid in India. Hoewel het bedrijf hiernaar zelf onderzoek verrichtte, verscheen geen reactie op het verzoek om een update te geven over eventuele verbeteringen.

Scorekaart

Dit rapport laat zien wat voor actie is ondernomen door de bedrijven sinds de lancering van de campagne ‘We want child friendly shoes’ in juni 2012. De resultaten en de beoordeling zijn samengevat op een scorekaart (bijgesloten). De scorekaart stimuleert bedrijven om (versneld) aan verbeteringen te werken, nieuwe doelen te stellen en beloftes waar te maken.

Volledig rapport ‘Working on the Right Shoes’ (pdf)
Nederlandse samenvatting van het rapport (pdf)
Scorekaart ‘Working on the Right Shoes’ (pdf)