Een enquête bij meer dan 200 Vlaams-Brabantse (kleine) bedrijven toont aan dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, of kortweg MVO, aan belang wint in het bedrijfsleven. De bedrijven geven ook aan dat ze daarin nog verder willen groeien en er ook in ondersteund willen worden.
Vaststelling 1: Drie op de tien hebben uitgeschreven MVO-beleid
Vaststelling 2: MVO krijgt nu ook interne vertaling
- interne communicatie
- vorming en opleiding van werknemers
- verbetering van de veiligheid en arbeidsomstandigheden
- innovatie ten behoeve van de concurrentiepositie
- meten en verbeteren van de klantentevredenheid
Vaststelling 3: 30% doet extra inspanningen rond energie
In 2008 vroegen heel wat bedrijven ondersteuning rond energie-efficiëntie en duurzame energie. Intussen hebben 30% van de bedrijven op dit vlak extra inspanningen geleverd.
Vaststelling 4: MVO krijgt permanent karakter
Tegenwoordig nemen de ondernemingen ook veel meer structurele dan ad hoc maatregelen om MVO in praktijk te brengen. Wellicht kunnen we dit toeschrijven aan het feit dat steeds meer bedrijven MVO-actieplannen uitgewerkt hebben.
Vaststelling 5: Bedrijven blijven begeleiding vragen
Bedrijven vragen ondersteuning voor net dezelfde MVO thema’s als die waarin ze willen verbeteren. Zo willen ze hun vorming en interne communicatie verbeteren en tegelijk zoeken ze hulp rond vorming. Ze willen hun klantentevredenheid en concurrentiepositie verbeteren en zoeken naar hulp bij het innoveren voor de verbetering van hun concurrentiepositie. En ze zijn nog steeds geïnteresseerd in hulp voor het verbeteren van hun energie-efficiëntie.
Slotvaststelling
Wat is MVO?
MVO wordt in het onderzoek gedefinieerd als ‘een proces waarbij ondernemingen vrijwillig streven naar verbeteringen op bedrijfs- en maatschappelijk vlak door op systematische wijze economische, milieu- en sociale overwegingen op een geïntegreerde en coherente manier in de gehele bedrijfsvoering op te nemen’. Dit is immers de definitie van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling. Overleg met de stakeholders of belanghebbenden van de onderneming is een essentieel aspect van dit proces.
Onderzoekspartners
- De enquête is een initiatief van het MVO-platform Vlaams-Brabant van het provinciebestuur, Voka, Unizo en VKW en de Hogeschool-Universiteit Brussel(HUB).
- Bij de HUB nemen opleidingen over en onderzoek naar MVO overigens een steeds belangrijker plaats in.
- De bevraging werd afgenomen door masterstudente Edith Moyaert, onder begeleiding van haar promotor prof. Marc Craps, in het kader van haar masterproef Handelswetenschappen.