In totaal hebben dit jaar 331 Nederlandse ondernemers en bestuurders deelgenomen aan het onderzoek.Zij vormen een brede afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij de verschillende sectoren goed zijn vertegenwoordigd. In het onderzoeksrapport worden aan het eind van elk hoofdstuk de belangrijkste resultaten van de vier deelnemende landen vermeld, te weten België, Duitsland, Polen en Tsjechië4). Hiermee geeft het onderzoek inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van strategie in het bedrijfsleven van deze landen.
Ook MVO/duurzaamheid is al enkele jaren een stabiele factor onder de strategische issues. Een andere vraag die daarom dit jaar is toegevoegd, gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO): waar leggen deelnemers binnen hun MVO-beleid de nadruk op.
Conclusies t.a.v. MVO zijn onder meer:
* grotere bedrijven hechten meer belang aan MVO/duurzaamheid dan het MKB.
* energie/utilities sector heeft als enige sector met MVO/duurzaamheid als topprioriteit voor het onderscheidend vermogen
* MVO/duurzaamheid scoort opvallend laag voor het onderscheidend vermogen in agrofood (16%) maar ook in de industrie (6%)
* er zijn er opvallend veel ondernemingen in Duitsland die zich willen onderscheiden op MVO/duurzaamheid (33%)
* Duurzaamheid wordt als een minder belangrijk strategisch issue gezien of het is inmiddels routine geworden; kennelijk overheersen er de komende tijd andere prioriteiten. Qua onderscheidend vermogen scoort MVO/duurzaamheid nog wel ongeveer even goed ten opzichte van vorig jaar
* Opvallend lage score voor MVO/duurzaamheid als strategisch issue (8%) maar belangrijk in de Agrofood (23%) en Energy/Utilities (58%)sectoren
* Het Nederlandse bedrijfsleven legt de nadruk binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen vooral op ‘people’-gerelateerde aspecten. Maatschappelijke betrokkenheid staat op de eerste plaats, gevolgd door goed bestuur en HRM.