Deze week is de week van de circulaire economie. Circulair staat voor het eindeloos opnieuw gebruiken van grondstoffen: een cirkel die nooit stopt en waar altijd genoeg grondstoffen zijn. Een mooi streven. Ook de evenementen industrie is hier mee bezig.
Je hebt vast wel van de R-ladder gehoord, een bekende strategie voor circulariteit. Hoe hoger op de ladder, hoe beter: refuse, reduce, reuse, repair (refurbish), recycle, recover.
Voor events zou ik er eigenlijk nog een R aan toe willen voegen: REALISE (bewustwording). Met een event bereik je veel mensen. Wat is er mooier dan deze meer bewust te maken van wat er kan op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Je verkleint niet alleen je eigen impact, maar geeft ook een boodschap mee aan je gasten.
Bij circulaire evenementen draait het dus om het minimaliseren van afval en het maximaliseren van hergebruik. In plaats van eenmalige items te gebruiken die na gebruik worden weggegooid, worden bij circulaire evenementen materialen zorgvuldig gekozen.Doe zo veel mogelijk digitaal (met een gaaf lichtplan kun je ook je merk neerzetten) of huur je materialen. Gebruik servies in plaats van wegwerp. Voor het eten op je event kun je denken aan koken met geredde groenten, kijk hier welke cateraars dat aanbieden. Ook de locatiekeuze is van belang: ondersteunen ze deze principes? Sommige eventlocaties zijn zelf gevestigd in een ge-upcycled gebouw en met hun duurzame verhaal dragen ze bij aan het succes van jouw meeting.
Lees hier het volledige artikel
Mirjam Kuggeleijn, Locaties met Meerwaarde(n)