Als duurzaamheidsmanager bij Aviko deelt Anouk Wentink haar belangrijkste inzichten en lessen als leider in duurzaamheid. Ze vertelt over het belang van gewoon beginnen, samenwerken met de keten en het opleiden van mensen intern in de organisatie.
Kun je ons iets vertellen over je rol als duurzaamheidsmanager bij Aviko?
Ik ben verantwoordelijk voor duurzaamheid binnen Aviko. Duurzaamheid betekent voor ons verduurzaming van de hele keten – dus van teler tot tafel en alles wat er tussenin zit. In lijn met onze duurzaamheidsstrategie werken we aan een toekomstbestendige, duurzame keten. Hierbij val ik rechtstreeks onder de CEO. Dit geeft wel aan hoe belangrijk Aviko het onderwerp vindt en dat verduurzaming verankerd dient te zijn in alles wat we doen.
Hoe geef jij richting aan een duurzame toekomst van jouw bedrijf
Onze duurzaamheidsstrategie ‘een toekomstbestendige, duurzame keten’ is een kernonderdeel van onze bedrijfsstrategie. De onderliggende doelen zijn elk toebedeeld aan een bepaald directielid die samen met het team verantwoordelijk is voor het behalen van de doelen. Mijn rol is om de duurzame koers uit te zetten, hen te faciliteren, activiteiten te coördineren, initiatieven aan te jagen en uiteraard de mensen te stimuleren en motiveren. In the end is duurzaamheid geen target, maar een mindset.
Waar loop jij tegenaan in jouw rol als duurzaamheidsmanager?
In de waan van de dag – waarin gewoon een organisatie te runnen is – heeft duurzaamheid niet altijd de hoogste prioriteit van iedereen. En dat begrijp ik ook, het is de korte versus de lange termijn. Ik zie mezelf daarom echt als change manager. Verandering kost tijd; aan mij om dit op de kaart te blijven zetten en mensen te inspireren. Ik probeer het klein te maken en te kijken naar wat wel kan; bijvoorbeeld door pilots op te starten. Het liefst met klanten, want als we het voor een klant doen, dan wordt er toch ineens sneller gelopen…
Wat is de belangrijkste les die je geleerd hebt als duurzaamheidsmanager?
Er schieten 1001 zaken door mijn hoofd, maar om het simpel te houden zou ik 3 nieuwe Ps willen introduceren. We hadden het altijd over People, Planet en Profit, maar het is tijd voor een nieuwe focus:
- Proof it: Laat de data voor ons spreken. Laten we op basis van gegevens en feiten de juiste duurzaamheidsdiscussie voeren. Denk aan scope 3 CO2 voetafdruk van bedrijven en producten of het managen van concrete ketenrisico’s.
- Powerful partnerships: Alleen redden we het echt niet. Zoek de juiste partners op. Juist daar waar de kwetsbaarheid zit gaan we het gesprek aan. Dit is ook dé manier om de keten ‘binnen’ te halen en ook mensen intern in beweging te krijgen. Samen sneller sustainable.
- Pioneer: Begin gewoon en bouw van daaruit verder met die mensen die vooruit willen, de pioniers. Het is vaak 2 stappen vooruit en net zo hard weer 1 of 1,5 achteruit, maar in the end zijn we wel verder en hebben we geleerd. Dat is nodig.
Op welk resultaat ben je het meeste trots in het realiseren van duurzame doelstellingen van je organisatie?
Ik ben het meest trots op waar we nu staan. We hebben inmiddels een gefundeerde strategie die geïntegreerd is in het bedrijf. Een greep uit de behaalde successen zijn o.a. de samenwerking met de Rabobank voor ons internationale Toekomstbestendig Teelt programma en de zogenaamde ‘Value Chain Agreement’ met klanten en andere ketenpartners rondom een emissievrije frietketen. Een ander voorbeeld is onze Sustainability School. Dit is een initiatief die we hebben opgezet om onze eigen medewerkers bewust en bekwaam te maken in het onderwerp duurzaamheid. Hiermee kunnen zij ook de juiste gesprekken voeren met ketenpartners. Aviko heeft ook een van de meest duurzame vrieshuizen ter wereld trouwens, we hebben een paar elektrische trucks rijden en ook de eerste e-boilers draaien in de fabrieken. Teveel om op te noemen, en tegelijkertijd nog genoeg om aan te werken.
Wat als ik je over 2 jaar weer mag bellen, wat zou je dan bereikt willen hebben?
We hebben ideeën genoeg! In elk geval zijn onze klimaatactieplannen dan helemaal SBTi-proof; dat betekent een aanzienlijke reductie in absolute CO2 uitstoot ondanks dat we als bedrijf groeien. Een enorme uitdaging dus, die we graag aangaan.
Daarnaast hebben we concrete plannen om met klanten en leveranciers mooie strategische samenwerkingen op te zetten om onder meer die CO2 reducties te bewerkstelligen.
Tot slot is dan de Sustainabilty School in zijn geheel uitgerold, wat betekent dat iedereen zich goed uitgerust voelt om duurzaamheid in zijn dagelijkse werk te verankeren. Daarvan ben ik overtuigd; iedereen wil op z’n of haar manier een bijdrage leveren aan deze agenda als ze maar weten hoe.
Wat wil je andere concullega’s meegeven in de reis van verduurzaming van organisaties?
Wet en regelgeving helpt ons enorm om momentum en aandacht voor duurzaamheid te krijgen. We moeten ons niet compleet verliezen in regeltjes, maar juist ook oog houden voor de zachte kant; het meenemen van mensen, intern en extern. Het komt uiteindelijk neer op betekenisvolle gesprekken met collega’s en ketenpartners om het voor elkaar te krijgen. Duurzaamheid moet niet alleen een doel zijn, maar een mindset die door iedereen in de organisatie wordt gedragen. Dit betekent dat iedereen betrokken moet worden, niet alleen de specialisten. Daarnaast laten trends in de voedingsindustrie zien dat duurzaamheid steeds relevanter wordt. Het is belangrijk om dit strategische oogpunt niet uit het oog te verliezen.
Dit is een interview in de reeks ‘Leadership Talks’ van Been Management Consulting