Nieuw onderzoek toont aan dat twintig van ’s werelds grootste supermarkten er niet in slagen om de enorme methaanuitstoot in hun toeleveringsketens aan te pakken, ondanks het feit dat vlees en zuivel naar schatting een derde van hun totale uitstoot uitmaken. Een nieuwe studie van de Changing Markets Foundation en Mighty Earth onthult dat geen van de 20 grootste supermarkten ter wereld – waaronder Ahold Delhaize (moederbedrijf van Albert Heijn) en Schwarz Group (Lidl) – rapporteert over hun methaanuitstoot of reductiedoelstellingen heeft vastgesteld.

De nieuwe Methane Action Tracker meet de voortgang aan de hand van 18 geselecteerde indicatoren om inzicht te geven in wat supermarkten doen om de methaanuitstoot gerelateerd aan vlees- en zuivelproductie terug te dringen. Geen van de onderzochte supermarkten scoort een voldoende. 19 van de 20 onderzochte supermarkten behaalden zelfs minder dan 50% van de beschikbare punten. Alleen het Britse Tesco scoorde iets hoger met 51%. Het Nederlandse Ahold Delhaize komt de vierde plek met 33%. Vooral Amerikaanse supermarkten scoorden bijzonder slecht en tonen een groot gebrek aan ambitie om klimaatverandering tegen te gaan.

Mighty Earth en Changing Markets roepen de retail sector op om te luisteren naar de wetenschap en prioriteit te geven aan het terugdringen van hun methaanuitstoot. Methaan is een krachtig broeikasgas (wel 28 keer sterker dan CO2), en het terugdringen ervan heeft daarom op korte termijn een grote impact op het klimaat en de temperatuur op aarde. Ondanks dat veel van de onderzochte supermarkten de impact van methaan erkennen heeft geen van hen een specifiek methaanreductiedoel en rapporteren zij niet over hun methaanuitstoot.

Tijdens de klimaattop van 2021 werd de Global Methane Pledge gelanceerd, waarbij landen beloofden hun methaanuitstoot met minstens 30% te reduceren in 2030. Changing Markets en Mighty Earth roepen supermarkten op dit voorbeeld te volgen, of verder te gaan. Het Global Methane Assessment van het VN-Milieuprogramma stelt dat om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C, de methaanuitstoot zelfs met 40 – 45% moet dalen tegen 2030.

De Methane Action Tracker evalueerde retailers aan de hand van indicatoren zoals klimaatrapportage, voedselverspilling en promotie van vlees- en melkvervangers.

Jurjen de Waal, directeur Mighty Earth Nederland: “Supermarkten negeren het methaanprobleem van hun vlees- en zuivelafdelingen en lopen zo het risico het vertrouwen van consumenten en investeerders te verliezen. Methaan is een extreem krachtig broeikasgas dat verantwoordelijk is voor ongeveer een kwart van de huidige opwarming. Retailers hebben een unieke positie om de methaanuitstoot uit de landbouw in hun toeleveringsketens drastisch te verminderen. Dat begint met transparantie over de impact van de producten die ze verkopen en met harder en sneller werken om die impact te verkleinen.”

Maddy Haughton-Boakes, Senior Campaigner bij de Changing Markets Foundation: “Methaanuitstoot is een enorme blinde vlek voor supermarkten. Onze scorekaart onthult een gebrek aan actie, waarbij de machtigste spelers in de voedselketen de verplichtingen van hun regeringen om de methaanuitstoot met 30% te verminderen tegen 2030 negeren. Dit moet veranderen. Sommige retailers erkennen het probleem en hebben kleine stappen gezet, maar we zien niet de urgentie die nodig is – er zijn nog geen echte leiders in de sector. Methaanreductie is onze noodrem om ongecontroleerde opwarming van de aarde te voorkomen, maar retailers trappen nauwelijks op die rem. Zij moeten nu in actie komen en echte maatregelen nemen om hun methaanuitstoot drastisch te verminderen.”

Meer plantaardig als oplossing, Ahold Delhaize voorloper

Een van de belangrijkste indicatoren die in het rapport zijn geanalyseerd, is de overgang naar plantaardige eiwitten. Een verschuiving van 50% naar plantaardige eiwitten bij slechts zes grote voedselretailers zou een uitstootbesparing opleveren die gelijkstaat aan het verwijderen van 25 miljoen auto’s van de Europese wegen.[1]

Toch blijkt uit het rapport dat slechts een handvol retailers meetbare doelstellingen heeft gesteld voor het vergroten van de verkoop van alternatieve eiwitten. Ahold Delhaize valt hier positief op. Het bedrijf heeft voor haar Europese supermarkten een doelstelling van 50% plantaardig in 2030 aangekondigd. Albert Heijn in Nederland doet daar nog een schepje bovenop en wil zelfs naar 60% plantaardig in 2030. Helaas is moeilijk te zeggen hoe groot de impact hiervan precies is op Ahold Delhaize haar methaanuitstoot omdat zij deze cijfers niet rapporteert. “Als Ahold Delhaize dat wel zou doen, zou zij echt een leiderschapsrol kunnen nemen waar andere merken een voorbeeld aan kunnen nemen” Aldus Jurjen de Waal van Mighty Earth.

Changing Markets en Mighty Earth roepen retailers op om een doel te stellen om methaanuitstoot met minstens 30% te verminderen tegen 2030 en deze uitstoot jaarlijks te rapporteren. Als onderdeel van dit werk moeten bedrijven:

  • Dringend klimaatplannen ontwikkelen om methaan uit vlees- en zuivelbronnen te verminderen.
  • Meer publieke transparantie in klimaatrapportage toepassen en methaanuitstoot openbaar maken.
  • Een ambitieus doel stellen voor absolute methaanreductie.
  • Bedrijfsambities verhogen voor de verkoop van plantaardige eiwitten met een 60/40 verhouding (plantaardig versus dierlijk eiwit).

Over het rapport

Changing Markets en Mighty Earth onderzochten de 20 grootste wereldwijde foodretailers, die allemaal gevestigd zijn in Europa en de VS, om de vooruitgang te beoordelen die zij boeken in het terugdringen van de methaanuitstoot in hun ketens. Aangezien geen enkele foodretailer een methaanreductiedoelstelling heeft, is de Scorecard zo opgezet dat bedrijven ook worden beoordeeld op basis van andere indicatoren waarmee zij mogelijk methaanreductie kunnen realiseren, zoals bijvoorbeeld het stimuleren van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel.

Supermarkten zijn beoordeeld op basis van 18 geselecteerde indicatoren. Deze geven inzicht in de acties van retailers met betrekking tot hun methaanuitstoot in ralatie tot de productie van vlees en zuivel en afval. Ze zijn beoordeeld op basis van openbaar beschikbare gegevens. De analyse heeft tussen 1 en 31 januari 2025 plaatsgevonden. De scores zijn gebaseerd op de meest recente klimaatrapporten en zijn uitsluitend gebaseerd op informatie die is gepubliceerd op websites van de retailers zelf – met uitzondering van indicator 3.4, waarbij de database van het Science-Based Targets initiative (SBTi) is geraadpleegd.

In totaal kunnen 100 punten worden behaald over 18 indicatoren. Elke indicator is onderverdeeld in volledige punten, halve punten of geen punten die door de retailers kunnen worden behaald. Elke indicator krijgt een specifiek aantal totale beschikbare punten, dat varieert tussen indicatoren, afhankelijk van het belang van de indicator in relatie tot de impact die het zou hebben op de methaanuitstoot van de retailer en haar klimaatrapportage.

[1] https://madrebrava.org/insight/50-shift-to-plant-proteins-by-six-food-retailers-equivalent-of-removing-25-million-cars-in-the-eu