Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel van start, en dat laat Kwalitaria niet onopgemerkt voorbijgaan. De cafetariaformule speelt in op de campagne met aantrekkelijke kortingsacties op vegetarische gerechten. Een slimme zet, want de vraag naar vegetarische producten blijft toenemen merkt de franchiseformule. In 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor.
Vooral de vegetarische snacks zijn favoriet bij Kwalitaria-klanten. Vega frikandellen, kroketten en andere varianten vormen samen ruim 91% van de totale vegetarische verkoop. Maar ook de populariteit van vegetarische burgers stijgt aanzienlijk: in 2024 werden er bijna 76% meer vega-burgers verkocht dan het jaar ervoor. Dat laat zien dat het een goede zet is geweest van Kwalitaria om alle burgers ook vegetarisch aan te bieden.
Groeiend assortiment
Niet alleen de verkoop, maar ook het aanbod van vegetarische producten blijft groeien. “We breiden ons assortiment steeds verder uit met vegetarische opties,” vertelt Rogier Janssen, franchise-directeur en nauw betrokken bij de duurzaamheidsstrategie van Kwalitaria. “Zowel onze ondernemers als onze gasten vragen er steeds vaker om. Uiteraard blijven kwaliteit en smaak bij ons vooropstaan, dus we testen en proeven volop. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera.”
Hoewel het totale percentage vegetarische bestellingen bescheiden blijft, ziet Kwalitaria dit als een kans om verder te groeien. “Bij Kwalitaria is er plek voor iedereen: vegetariërs, vleeseters en flexitariërs. We willen laten zien hoe lekker vegetarisch eten kan zijn, zonder dat mensen hun hele eetpatroon hoeven om te gooien,” aldus Rogier.
Kwalitaria daagt gasten uit
Om de drempel te verlagen, biedt Kwalitaria van 3 tot en met 16 maart diverse kortingen op vegetarische burgers, snacks en friet specials. Rogier: “Zo dagen we onze gasten uit om het eens te proberen. Eén dagje zonder vlees kan al een groot verschil maken.”
Duurzaamheid staat al jarenlang hoog op de agenda bij Kwalitaria. Niet voor niets is ‘Natuurlijk de lekkerste’ de slogan van de cafetariaformule. Met initiatieven zoals het gebruik van Hollands rundvlees en samenwerkingen met Kipster en De Verspillingsfabriek laat Kwalitaria zien dat genieten en bewuste keuzes maken uitstekend samen kunnen gaan.