In de samenwerking tussen adverteerders en bureaus staat het realiseren van duurzame impact van merken steeds vaker op de agenda. Dat kan voortkomen uit de eigen ambitie om het beter te willen doen, het streven om meer bewuste consumenten te bereiken of simpelweg door toenemende druk vanuit wet- en regelgeving (CSRD, ACM). Om bedrijven hierbij te helpen, hebben bvA en VIA samen met een groep koplopers de gids ‘Samenwerken voor duurzame impact’ en een bijbehorend stappenplan ontwikkeld. De gids beschrijft alle facetten van de samenwerking, van partnerselectie tot aan evaluatie.

Integraal onderdeel van de samenwerking

De belangrijkste stap die bureaus en adverteerders kunnen zetten, is om duurzaam handelen integraal onderdeel te maken van de samenwerking. Als je dat doet, volgen de duurzame keuzes vaak vanzelf. Er is in de markt echter behoefte aan praktische tips, initiatieven en voorbeelden om dit vorm te geven. Daarom zijn in de gids 5 belangrijke onderdelen in de samenwerking uitgelicht: bureauselectie, contracten, onboarding, briefings en evaluatie. Per onderdeel worden concrete tips gegeven, gebaseerd op de ervaring van enkele koplopers op dit vlak, zoals Eneco, ASN Bank, IKEA en de Vriendenloterij.

“Ons stappenplan raakt het gehele proces, van partnerselectie tot aan evaluatie”, vertelt Jasper Bronner, Manager Duurzaamheid & Effectiviteit bij bvA. “Dit is nog niet eerder op die manier in kaart gebracht. Het biedt concrete aanknopingspunten waarmee direct gestart kan worden. Wij gaan de komende tijd bedrijven ook actief helpen de adviezen uit deze gids op te volgen en te implementeren.”

Multidisciplinaire aanpak is essentieel

Een belangrijke stap voor het succesvol toepassen van de adviezen is het betrekken van diverse disciplines binnen de organisatie. Om duurzaam handelen écht te verankeren, is samenwerking vereist van marketing-, inkoop-, legal- en sustainabilty-specialisten. Daarom zijn voor de totstandkoming van deze gids diverse specialismes samengebracht. Daarnaast is het essentieel dat bureaus en adverteerders actief het gesprek met elkaar aangaan. Samen zijn partijen in staat om de juiste stappen te bepalen en een gezamenlijke roadmap op te stellen.

Met deze gids bieden we een vertrekpunt voor bureaus en adverteerders om de dialoog te starten en concrete acties te benoemen. Er is nog zoveel laaghangend fruit waarmee we onze impact in de sector kunnen verminderen, maar we moeten wel actief aan de slag met het verzamelen van die inzichten en toepassen van de adviezen uit deze gids.”, aldus Saskia Baneke, Directeur VIA.

Over deze gids en de auteurs

We staan aan de vooravond van een impactvolle en cruciale transitie naar een klimaatneutrale wereld. Bedrijven worden geconfronteerd met tal van uitdagingen. Door gezamenlijke inspanningen kunnen zij efficiënter en effectiever de juiste stappen zetten. Daarom hebben bvA en VIA de handen ineen geslagen om concrete handvatten te bieden voor adverteerders en bureaus. De gids sluit aan bij de visie van zowel bvA als VIA dat marketing en marketingcommunicatieprofessionals een belangrijke positieve bijdrage kunnen leveren aan de duurzaamheidstransitie.

Speciale dank aan de auteurs van deze gids: Jasper Bronner (bvA, Greensights), Ellen Volf (Involfed), Anke Veldhuizen (ASN Bank), Charlotte Regout (Vriendenloterij), Marga Jordaans (Eneco), Noor Hooijdonk (IKEA), Roos Doggers (Abovo Media) en Sanne Heerink (TBWA\NEBOKO).

Mede tot stand gekomen met input van de taskforce-leden van Duurzame Marketinginkoop, onder leiding van Jeroen Preseun (Holland Casino).