Missiegedreven online mode outlet Otrium is het nieuwe jaar in stijl begonnen door break-even resultaten voor het vierde kwartaal van 2024 aan te kondigen, evenals de toekenning van de gerenommeerde B Corp-certificering. Een B Corp worden bewijst dat Otrium zich houdt aan de hoogste normen van duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfspraktijken.
Sinds de oprichting in 2017 is de missie van Otrium om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk wordt gedragen. Dit is momenteel niet het geval voor meer dan één op de zes kledingstukken en de online mode outlet geeft elke dag miljoenen onverkochte kledingstukken een tweede kans via zijn platform.
B Corp
Een gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van 91,6 punten van de 200 is – zeker als jong bedrijf – een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt.
Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat.
Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie hier het laatste rapport.