Een cruciale “hoe” vraag om te voorkomen dat CSRD niet verloren gaat in check-in-the box mentaliteit en kostenfrustraties. Het antwoord op deze vraag werd gevonden in een ellenlange discussie tussen een idealist en een realist. In een enigszins vermakelijk gesprek tussen beide heren ontdek je het concept ESG Board Logic. Dit zal boards helpen om een overtuigende ESG bedrijfsstrategie te bouwen die veel verder gaat dan compliance. 

Thijs & Marc

Het gesprek vindt plaats tussen Marc Timmermans en Thijs Struijk. Marc a.k.a. de realist was 20 jaar directielid bij Telfort en British Telecom. Nu ondersteunt hij als Chief on Demand of als begeleider van boardrooms ondernemingen om te schalen. Thijs a.k.a. de idealist werkt al 20 jaar aan duurzame ontwikkeling, heeft al meerdere start-ups in duurzaamheid gehad en met de hulp van Marc heeft hij de laatste – The Sustainability Games – weten te verkopen. Intussen werken zij intensief samen aan een ESG dienst, waarvan ze denken dat die Europese familiebedrijven sterker en duurzamer zal maken.

Hoe we elkaar hebben ontmoet?

Thijs: Het was Covid, ik was net getrouwd en Sustainability Games kwam net uit een mislukt huwelijk met een consultancyclub. We wilden eigenlijk het bedrijf even in de koelkast zetten, tot onze financieel adviseur een collega erbij riep. Dat was Marc. We zijn nooit meer gestopt met sparren. Marc erkende onze tomeloze inzet op inhoud, techniek en innovatiekracht. Hij zette ons eigenlijk weer aan. We voelden weer vertrouwen. 

Marc: Het was echt geweldig wat de heren en dames hadden neergezet. Zoveel visie, zoveel daadkracht, zoveel inhoud, zoveel denkwerk en uitvoering in de techniek. Dat hoorde wat mij betreft niet in de koelkast thuis. Maar er viel nog wel het een en ander te sleutelen aan de bedrijfsstrategie. Daar stonden ze voor open. 

De gezamenlijke basis

Thijs: Marc en ik hebben een gezamenlijke basis gevonden, waardoor we op een steeds hoger en dieper niveau over strategische vraagstukken kunnen discussiëren. Marc vraagt zich de hele tijd af, wat zou de board hiermee kunnen? En ik vraag me de hele tijd af hoe ik ESG daar weer aan kan koppelen. En dat terwijl we rustig verder praten over Elon Musk, geopolitiek, kansen voor Europa en onze multiculturele huwelijken.

Marc: Environment, Social, Governance als strategische waarde heeft de aandacht van de boards te kort vast weten te houden. CSRD oftewel het compliance vraagstuk heeft de prioriteit verplaatst naar de administratieve plicht. Voor veel ondernemingen is ESG of duurzame ontwikkeling daardoor niet meer dan het zetten van een vinkje. Mensen in directies zijn echt wel ontvankelijk voor de maatschappelijke behoeften die ESG agendeert. Echter, er is niet genoeg verbinding met de parameters waar een board op stuurt, zoals het bedrijfsmodel of de go-to-marketstrategie. 

Thijs heeft echt geweldige en haalbare ideeën over hoe duurzame ontwikkeling voor bedrijven zou kunnen werken. Maar helaas, zonder stakeholdermanagement op het hoogste niveau van besluitvorming, zullen die ideeën nooit echt operationeel worden vanuit strategische overwegingen.

Idealisme vs realisme

Thijs: Ja. Eigenlijk suf van me. Inderdaad, dit negeerde ik eigenlijk gewoon. Voor mij was het altijd zoiets van: Hoe kun je het niet zien? Materialen, energie en mensen zijn wat de economie draaiende houdt. En met al die lineaire benaderingen beïnvloed je niet alleen het milieu nadelig, het ondermijnt ook de langetermijnduurzaamheid van bedrijfsmodellen. Gewoon circulaire principes implementeren in de kernprocessen van de organisatie, de capaciteit en het vermogen ontwikkelen door de werknemers te re-skillen en gaan!

Marc: Ik moet altijd lachen als hij zo praat. En hij praat altijd zo. En hij heeft gelijk. Hij heeft een ongelooflijke drive en een heldere geest, maar hij miste het realisme. Dus we zijn gaan bespreken hoe ESG in de logica van de belangrijkste bestuursparameters past. Thijs heeft me getraind (gedrild eigenlijk) op duurzame ontwikkeling, ESG en circulaire economie. En het is gewoon heel mooi om te zien dat ESG zo goed in board logica past als je het terugbrengt tot de essentie.

Thijs: Marc brengt me altijd aan het lachen als hij zo praat. En dat doet hij altijd. Wat hij zegt komt altijd zo kalm over en is zo gegrond in het realisme, het klinkt gewoon volkomen logisch. Ik moet toegeven, voor mij persoonlijk was het best wel een uitdaging om deze manier van denken te integreren in creatieve processen. Leiderschap zat gewoon niet in mijn scope om het zo maar te zeggen. Mijn focus lag altijd op het bewegen van de massa. En het internet heeft die belofte dat je iedereen kunt bereiken op een schaalbare maar ook contextrijke manier. Dus waarom de noodzaak om leiders aan te spreken? Begrijp je wat ik bedoel?

Marc: Maar daarin is Thijs nu eindelijk wat realistischer geworden. 

Thijs: En Marc wat idealistischer . Maar hij heeft gelijk hoor. Ik snap nu dat idealisme niet zonder dit specifieke realisme kan. En dat die ESG logica helemaal tot en met boardbeslissingen moet doorwerken. Zo ben ik aan Marc gaan vragen wat de onderwerpen zijn, waaraan je ESG moet verbinden om het in de logica van de board te krijgen.

ESG Board Logic

Marc: Het is allemaal niet zo ingewikkeld en het gaat ook niet om heel veel parameters waar je “de board” mee moet belasten. Een directie moet de financiële wensen van de aandeelhouders (de familie) vertegenwoordigen en de werkgelegenheid en de belofte naar de mensen in stand houden. Probeer dat maar eens te combineren. Dus ESG moet niet een extra onderwerp worden, maar moet precies op die dynamiek aansluiten! Het is dus een onderdeel van de bedrijfsstrategie. Als het aansluit op de bedrijfsstrategie dan heb je de oplossing. Dan gaat het niet meer over compliance, niet meer om een vinkje zetten. Nu gaat het over de toekomst van de onderneming zelf.

Thijs: En zo lag er voor mij weer een vraagstuk op tafel waar ik mee aan de slag kon. Er is een puzzelstuk bijgekomen, waarvan ik nu zie dat ik die passend moet maken. Dan gaat het dus om het businessmodel, de productie-omgeving… wat nog meer dan Marc?

Marc: Ja, dat zijn belangrijke parameters. Voeg daar aan toe de go to market, de mensen, het huis (daarmee bedoel ik alle faciliteiten, behalve de productie-omgeving) en je hebt de 5 belangrijkste sturingsmechanismen van een onderneming. 

En Thijs, dan kun jij daar mooi een tabelletje voor maken. (Hij is een soort AI, gewoon een prompt en er komt wat).

Thijs: 

Nou moet je wel beseffen dat als er nieuwe beslissingen worden genomen, dat er wel eens consequenties voor de visie en missie van de onderneming kunnen zijn.

Marc: Onze visie is dat we bedrijven moeten bewegen naar een sterke en duurzame Europese economie. Daarvoor heb je goed geïnformeerde leiders nodig die in staat zijn om invulling te geven aan ESG business transformatie. En dat is een gat waar ESG Board Logic op inspeelt. En als dat consequenties heeft, dan weet een volwassen onderneming dat echt wel te adresseren.

Met ESG Board Logic kun je doorbouwen op CSRD

In directies is er ook altijd een gezond spanningsveld nodig tussen realisme en idealisme. Tussen de realiteit en de droom. Door het compliance vraagstuk heeft het realisme de overhand gekregen. Nu is het weer tijd om te gaan dromen. 

Het bedrijf waar Marc en Thijs aan bouwen (samen met Joost en Denzel overigens), heet ESG Mission Guide. Wij bouwen aan een schaalbare methodologie die je kunt koppelen aan het CSRD compliance proces, waardoor je het compliance kunt overstijgen. En zo brengen we ESG weer terug als toekomstperspectief in de onderneming. En dat is wat het moet zijn.

Onze methodologie wordt schaalbaar gemaakt door EMMA, het ESG Maturity Metrics Algorithm dat een oneindig aantal metrics kan uitrekenen en kwalitatief kan duiden. ESG Board Logic (EBL) is een van de belangrijkste ESG Maturity Metrics. Een metric die aangeeft in welke mate datastromen – die je gaat analyseren – teruggebracht kunnen worden tot parameters waar een board daadwerkelijk en overtuigend beslissingen kan nemen. 

Afsluitend

Goed geïnformeerde leiders weten hoe ze sturing geven aan business transformatie. Om zo de onderneming sterk en duurzaam te maken. Zorg dat het gesprek weer terecht komt op de strategische waarde van ESG. Want uiteindelijk draait iedere onderneming op de beschikbaarheid van energie, materialen en mensen. ESG is in de kern een strategisch raamwerk. 

Het juiste gesprek voeren opent de deur naar nieuwe inzichten die uw organisatie, maar ook partners – leveranciers, de gehele waardeketen en haar mensen vooruit kunnen helpen. Begin vandaag nog: nodig idealisten en realisten uit om samen aan tafel te gaan. Herontdek de  strategische waarde van ESG, door ESG Business Logic toe te voegen aan de discussie.