Fossielvrij asfalt op alle Nederlandse wegen; dat doel komt een stap dichterbij door het aanleggen van drie proefvakken met biobased asfalt op InnovA58, het outdoor living lab van Rijkswaterstaat. Het testen van biobased asfalt in de praktijk is een belangrijke mijlpaal voor CIRCUROAD, de ketensamenwerking op weg naar fossielvrij asfalt. De volgende stap: het testen van biobased asfalt op wegen van gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk.

Fossiel bitumen vervangen door biobased bindmiddel

Jaarlijks produceert Nederland 6,5 miljoen ton asfalt voor de aanleg en het onderhoud van 136.000 kilometer aan wegen. Asfalt bestaat uit zand, steen en een bindmiddel. De CIRCUROAD ketensamenwerking wil het fossiele bindmiddel bitumen vervangen door een biobased bindmiddel op basis van restproducten uit de bosbouw, papierindustrie en uit de landbouw.

Dit draagt bij aan de klimaatdoelen om in 2030 55% minder CO₂ uit te stoten en 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken. De jaarlijkse uitstoot van de hele asfaltketen ligt volgens Topsector Energie nu rond de 565 kton CO₂ per jaar. Van die uitstoot komt 42 procent van de productie van asfalt en daarbinnen heeft de winning en productie van het fossiele bitumen met ongeveer 80% de grootste invloed op de uitstoot.

Ketensamenwerking

De opgave is dus groot en daarom werken de deelnemers in CIRCUROAD, met Rijkswaterstaat als host samen aan de ontwikkeling, validatie en grootschalige toepassing van circulair, biobased asfalt. “Het bijzondere aan CIRCUROAD is dat de hele keten betrokken is: van bindmiddelleveranciers tot asfaltproducenten en van kennisinstellingen tot wegbeheerders”, vertelt CIRCUROAD programmamanager Joop Groen trots.

Proefvakken met biobased asfalt

Na grondige tests in het laboratorium in samenwerking met KWS, Dura Vermeer, Boskalis en Asfalt Nu, zijn nu bij InnovA58 drie proefvakken aangelegd. Het gaat om steenmastiekasfalt met biobased bindmiddelen van CIRCUROAD-deelnemers Latexfalt, BMI Esha en BituNed. Binnenkort blijkt of deze praktijkproef de resultaten uit het lab bevestigt. Die labresultaten zijn veelbelovend.

Ingroeimodel voor optimale duurzame impact

“Het uiteindelijke doel is fossielvrij asfalt op alle Nederlandse wegen en daar werken we samen systematisch naar toe”, vertelt RWS-programma manager Dineke van der Burg.

CIRCUROAD programmamanager Joop Groen vult aan: “Om optimale duurzame impact te creëren verhogen we geleidelijk het aandeel fossielvrij bindmiddel én zorgen we dat de gehele keten daarop toegerust is of zich aan kan passen. Daarom werken we met een ingroeimodel. We starten met een aandeel van minimaal 30% biobased en circulaire grondstoffen in het bindmiddel wat we in 2030 gevalideerd willen hebben volgens een onafhankelijk testprotocol en vervolgens verhogen we dit gaandeweg tot 100% fossielvrij asfalt in 2050.“

Gezocht: gemeenten en provincies om biobased asfalt te testen

De proefvakken op InnovA58 zijn een belangrijke stap op de weg naar fossielvrij asfalt. De volgende stap is het aanleggen van testwegen bij gemeentes, provincies, waterschappen en het Rijk. Wegbeheerders die invulling willen geven aan hun circulaire doelstellingen en samen met de CIRCUROAD ketensamenwerking biobased asfalt willen testen, kunnen zich aanmelden voor de Proeftuin Biobased Asfalt van BouwCirculair waar onder meer het biobased asfalt van CIRCUROAD-deelnemers wordt getest.

Foto: Marcel Vogel VOOG beeld en tekst