In 2022 zorgde luchtvervuiling van Nederlandse bodem voor 18 miljard euro aan gezondheidsschade. Niet verkeer en vervoer, of de industrie, maar de landbouw is de sector die met 7,1 miljard euro voor de meeste gezondheidsschade zorgt. Dit blijkt uit berekeningen van Pointer (KRO-NCRV) die een onderzoeksmethode van het Europees Milieuagentschap (EEA) toepaste op Nederlandse uitstootgegevens van vijftien schadelijke stoffen. Er is gekeken naar meerdere sectoren en 860 specifieke bedrijfslocaties in Nederland. De uitstoot leidt onder meer tot verloren levensjaren, meer longziekten en hartklachten en daarmee tot meer zorgkosten.
“Het bedrag van 18 miljard euro is een welvaartsverlies dat direct optreedt. Als je de EEA-methode toepast, dan kom je inderdaad op deze orde van grootte uit”, zegt milieu-econoom Sander de Bruyn van het Planbureau voor de Leefomgeving die met de berekeningen van Pointer meekeek. Het EEA is het onafhankelijk kenniscentrum van de Europese Unie op het gebied van klimaat en milieu.
Ondanks een sterke daling van de luchtvervuiling sinds de jaren ’90 voldoet Nederland nog nergens aan de WHO-advieswaarden voor gezonde lucht, die in 2021 zijn aangescherpt op basis van nieuwe gezondheidsonderzoeken. Volgens De Bruyn is het verbeteren van de luchtkwaliteit de investering waard: “De kosten van de maatregelen zijn over het algemeen minder groot dan de gezondheidswinst die je kan boeken.”
Gezondheidsschadekosten van subsectoren
In de berekening van de kosten is de vervuiling van 15 luchtvervuilende stoffen meegenomen, uitgesplitst naar subsector.
Landbouw
De landbouwsector, en met name de veehouderij, blijkt de grootste veroorzaker van gezondheidsschade door luchtvervuiling in Nederland. Door de grote hoeveelheid ammoniakuitstoot zorgt de rundveesector in zijn eentje al voor 3 miljard euro aan schade – dat is meer dan de 2,4 miljard euro schade door uitlaatgassen van wegverkeer. Dit komt vooral doordat ammoniak uit mest zich op grote hoogte mengt met andere vervuilende stoffen, waarbij fijnstof ontstaat dat zich over honderden kilometers kan verspreiden. Hierdoor blijft de impact van de veehouderij op de luchtkwaliteit niet beperkt tot het platteland, maar bereikt het ook stedelijke gebieden.
Verkeer en vervoer
De verkeer- en vervoersector, waar onder andere ook binnenvaartschepen en mobiele werktuigen uit de bouw bij horen, was met 5,3 miljard euro de tweede grootste bron van gezondheidsschade door luchtvervuiling. Vooral in de directe omgeving is de uitstoot van fijnstof en stikstof uit deze sector merkbaar.
Tata Steel grootste vervuiler industrie
De industrie, energie en raffinaderijen schrijven bij elkaar 3,1 miljard euro aan schade. De uitstoot van industriële vervuiling is duidelijk aanwijsbaar bij specifieke bedrijven. De top drie van 2022 bestaat uit Tata Steel (408 miljoen euro schade) en de Rotterdamse raffinaderijen van Esso (€185 miljoen euro) en Shell (176 miljoen euro).
Gezondheidsschadekosten door luchtvervuiling van 860 bedrijfslocaties (2022)
In de berekening van de kosten is de vervuiling van 15 luchtvervuilende stoffen meegenomen, die bedrijven zelf rapporteren aan de emissieregistratie. De verspreiding van uitstoot van bedrijven en dus ook de schadekosten zijn gemiddelden per sector. Uitstoot van een bedrijfslocatie in een dichtbevolkt gebied zal voor meer schade zorgen dan die van een bedrijfslocatie in een gebied waar minder mensen wonen. De bedragen gaan om schattingen.
Verklaring kosten
Volgens cijfers van het RIVM is luchtvervuiling na roken de grootste veroorzaker van gezondheidsschade in Nederland. Elk jaar belanden 50.000 longpatiënten in het ziekenhuis. Eén op de vijf kinderen met astma kreeg de aandoening door luchtvervuiling. De gevolgen reiken verder dan alleen longziekten: luchtvervuiling vergroot ook de kans op hartklachten, een hoge bloeddruk, een laag geboortegewicht en vroeggeboortes. Al deze klachten leiden tot meer doktersbezoeken, medicijngebruik en ziekteverzuim.
Door de gezondheidsgevolgen van het inademen van ongezonde lucht sterven er jaarlijks 11.000 Nederlanders gemiddeld acht maanden eerder. Naast de extra zorgkosten vormen deze verloren levensjaren de grootste maatschappelijke kostenpost. Economen zetten een prijs op deze verloren levensjaren omdat we dat in de maatschappij ook doen, bijvoorbeeld bij het vaststellen van de maximum prijs van een levensreddende behandeling, of de premie van een levensverzekering.
“Dit onderzoek maakt het onzichtbare zichtbaar: de gigantische gezondheidskosten die luchtvervuiling veroorzaakt”, zegt directeur Károly Illy van het Longfonds. Hij benadrukt dat deze cijfers niet alleen over geld gaan, maar dat achter deze miljarden ook het dagelijks leed van 1,2 miljoen mensen met een longziekte schuilt. “Die ervaren elke dag opnieuw de gevolgen van luchtvervuiling. En het probleem stopt daar niet – ook mensen zonder longziekte lopen ernstige gezondheidsrisico’s, nu en in de toekomst”.
Rekenmethode
KRO-NCRV’s Pointer berekende de gezondheidsschadekosten door de rekenmethode van het Europees Milieuagentschap (EEA) toe te passen op de Nederlandse uitstoot van vervuilende bronnen. De methode brengt in kaart hoe schadelijke stoffen zoals stikstof, ammoniak en fijnstof zich door Nederland verspreiden van bron tot burger. De uitstoot van een ton ammoniak wordt bijvoorbeeld door de Nederlandse landbouwsector op 50.765 euro aan schade geschat. Deze verspreiding verschilt per sector: uitstoot uit een hoge schoorsteen verspreidt zich anders en verder dan uitstoot op straatniveau. Ook verschilt de impact per land: in het dichtbevolkte Nederland hebben meer mensen last van diezelfde ton ammoniak dan in de meeste andere Europese landen. De bedragen zijn dan ook Nederlandse gemiddelden per sector en stof. Uit de schattingen komt een prijskaartje van in totaal 18 miljard euro aan schade aan onze gezondheid in 2022.