FashionSwipe biedt een innovatieve oplossing waarmee modebedrijven slimmer, duurzamer en winstgevender kunnen opereren. Door consumenten vroeg in het ontwerpproces te betrekken, biedt FashionSwipe aan modeberijven waardevolle inzichten in hun voorkeuren, nog voordat een collectie in productie gaat. Deze aanpak voorkomt verspilling van grondstoffen, maximaliseert marges en versterkt klantloyaliteit.

Via een intuïtieve swipe-methode geven consumenten feedback op nieuwe stijlen, waarmee merken datagedreven keuzes kunnen maken en hun collecties beter kunnen afstemmen op de marktbehoeften. Alle inzichten worden in real-time verzameld en zijn binnen 72 uur beschikbaar in overzichtelijke rapportages, waardoor snelle en impactvolle beslissingen mogelijk worden.

Shoeby x FashionSwipe

Als een van de eerste modebedrijven heeft Shoeby acht succesvolle swipes uitgevoerd met FashionSwipe om hun inkoopstrategieën verder te optimaliseren. Deze swipes waren gericht op  het testen van nieuwe stijlen bij consumenten, waardoor Shoeby waardevolle inzichten kon verzamelen en vraag en trends nauwkeurig kon voorspellen.

Dankzij FashionSwipe heeft Shoeby de inkoop-verspilling op diverse collecties met tot wel 10% weten te reduceren, wat heeft geleid tot een kostenbesparing tot wel 10% op de betreffende inkoopuitgaven. Daarnaast hebben verkoopoptimalisaties via FashionSwipe gezorgd voor een stijging tot 2% in het aantal verkochte artikelen, wat zowel de omzet als de voorraad-efficiëntie aanzienlijk verbeterde.

Daarnaast zien we dat relatief veel klanten en medewerkers van Shoeby het leuk vonden om in een vroeg stadium mee te denken over de collecties: de click-to-open-ratio was gemiddeld 17,8% bij  klanten, terwijl de medewerkerbetrokkenheid zelfs gemiddeld 36% bereikte.

Dankzij FashionSwipe kunnen we collecties creëren die nog beter aansluiten bij de voorkeuren van onze klanten, terwijl we verspilling en kosten reduceren,” aldus Brenda Leijtens, inkoopmanager, bij Shoeby. “Deze samenwerking heeft niet alleen onze inkoop verbeterd, maar heeft ons ook geholpen een extra stap te zetten richting een duurzamere bedrijfsvoering. We hebben ongeveer 15% van ons totale damesassortiment getest. We zien zeker mogelijkheden om dit verder uit te breiden.”