De expertgroep ‘Digitaal Productpaspoort’ is onderdeel van het Shopping Tomorrow programma, een initiatief van Thuiswinkel.org. Het afgelopen half jaar heeft deze expertgroep gewerkt aan een bluepaper om bedrijven mee te nemen in het proces dat je doorloopt om met Digitale Productpaspoorten (DPP’s) aan de slag te gaan. Onderdeel van dit proces was het uitrollen van uiteenlopende use cases, waarin experts van bedrijven met verschillende rollen in de keten ervaringen opdeden met DPP’s. Het resultaat is een bluepaper waarin je leest over de ervaringen van experts, hoe je in 5 stappen aan de slag gaat én hoe we er samen voor gaan zorgen dat we schaalbaar kunnen werken met Digitale Productpaspoorten.
Wat is een Digitaal Productpaspoort?
Waar jij en ik een fysiek paspoort hebben waar bijvoorbeeld in staat wanneer we geboren zijn en wat ons burgerservicenummer is, vind je in een DPP digitale informatie die relevant is voor een product. Het gaat dan onder andere om de materiaalsamenstelling van het product, mogelijk verbonden certificeringen, impactdata en (einde) gebruiksinstructies. Het idee achter het concept is vrij eenvoudig: om ervoor te zorgen dat producten zo lang mogelijk meegaan en na gebruik zo goed mogelijk gerepareerd of gerecycled kunnen worden, moeten we meer informatie mee gaan geven aan die producten. Zo worden Digitale Productpaspoorten al langere tijd toegepast, maar wordt het vanaf 2027 voor de eerste productgroepen ook vanuit de Europese Unie verplicht gesteld. Meer over wat die wetgeving precies inhoudt, lees je in het bluepaper.
Het belangrijkste om te weten is dat het een tool is die bij moet dragen aan de transitie naar een circulaire economie. Dat kan het doen door consumenten in staat te stellen geïnformeerde keuzes te maken over de producten die ze kopen. Er zijn daarnaast nog veel meer manieren waarop DPP’s bijdragen aan verduurzaming, bijvoorbeeld door het ondersteunen van Producten als een Service (PaaS) en door het inzichtelijk maken van de materialen die bedrijven gebruiken om producten te maken en wat de impact is die daarmee samenhangt.
Waarom moeten we ‘schaalbaar’ kunnen werken met DPP’s?
Schaalbaar betekent voor ons twee dingen. 1) De data die je nodig hebt voor DPP’s kun je niet alleen ophalen uit de keten, je kunt diezelfde data ook weer intern en extern met andere systemen uitwisselen. En 2) bedrijven moeten niet alleen in staat zijn voor een paar producten DPP’s aan te maken, maar voor alle producten. Ook als dat er duizenden zijn. Met dit datavraagstuk zijn we aan de slag gegaan, bijvoorbeeld door productinformatiemanagementsystemen (PIM) te verbinden met oplossingen waarmee je Digitale Productpaspoorten genereert. Daarnaast hebben we in kaart gebracht hoe je fysieke producten identificeert, bijvoorbeeld met een QR-code, en via die weg relevante informatie tee zien krijgt als consument, maar ook als je een andere rol in de keten hebt.
Meer weten over onze bevindingen?
Om de lessen die we hebben geleerd te delen, hebben we een bluepaper geschreven, dat je via deze link kunt vinden. Daarnaast organiseren we een aantal webinars waarin we het bluepaper toelichten (klik hier voor de opname) en dieper ingaan op de use cases (eerstvolgende: doe-het-zelf, inschrijven kan hier). Er is nog genoeg te doen voordat DPP’s voor alle producten waarbij ze van toegevoegde waarde zijn volledig zijn uitgerold. Dus laten we aan de slag gaan!
Jasper Martin, Cirmar