De mooiste baan binnen het bedrijf, en de lastigste

Van buitenaf lijkt het alsof duurzaamheidsprofessionals de belangrijkste en mooiste baan in de organisatie hebben. En dat hebben ze. Maar het is ook hard werken, soms frustrerend en stressvol. De laatste tijd horen we vaak dat het geen gemakkelijke tijd is om een in-house duurzaamheidsprofessional te zijn. Er wordt bezuinigd op duurzaamheidsbudgetten,[1] bedrijven geven meer uit aan duurzaamheidsrapportage dan aan duurzaamheidsinnovatie,[2] en de stress- en burn-outniveaus in het beroep zijn hoog,[3] zo luidt het verhaal.

We gingen op pad om interne duurzaamheidsprofessionals te vragen naar hun huidige ervaring in hun rol en hun verwachtingen voor het komende jaar. Hoewel er een kern van waarheid zit in al het bovengenoemde, is het beeld dat wij hebben gevonden genuanceerder. Veel duurzaamheidsprofessionals zijn ongelooflijk veerkrachtig en maken zich minder zorgen over budgetten of werkdruk, maar over iets fundamenteler: of het tempo van de transformatie in hun bedrijf en in de samenleving hoog genoeg is.

Duurzaamheidsbudgetten niet gekort

Uit ons onderzoek blijkt dat veel bedrijven verwachten hun duurzaamheidsbudgetten te handhaven of te verhogen, ondanks de druk op de kosten. De groeiende rapportageverplichtingen zijn waarschijnlijk een belangrijke reden, maar we zien dat bedrijven ook blijven investeren in innovatie op het gebied van energie-efficiëntie en duurzame producten en diensten.

Focus op commerciële waarde van duurzaamheid

In een tijd dat uitgaven onder een vergrootglas liggen, moeten duurzaamheidsprofessionals voortdurend de commerciële waarde van duurzaamheidsinitiatieven hard maken om dingen voor elkaar te krijgen. Als de commerciële waarde van duurzaamheid niet duidelijk is, blijft duurzaamheid bijzaak en worden initiatieven makkelijk geschrapt tijdens kostenbesparingen.

Een subset van de bedrijven in ons onderzoek integreert duurzaamheid met succes in de kernactiviteiten. Een aanzienlijk deel van hun omzet komt van duurzame producten en diensten. Ze blijven investeren in duurzaamheid om te groeien, waarbij ook een substantieel deel van uitgaven richting duurzaamheid gaan. De focus ligt hierbij op het voldoen aan de nieuwe duurzaamheidsbehoeften van klanten en het betrekken van leveranciers om dat mogelijk te maken. De duurzaamheidprofessionals in deze bedrijven zijn in staat om concrete kansen te identificeren en realiseren, en versterken daarmee de commerciële strategie.

Eigenaarschap van duurzaamheid in de business

Alleen het helder neerzetten van de waarde van duurzaamheid is niet genoeg. Het inbouwen van duurzaamheid in het bedrijf betekent ook dat het eigenaarschap van duurzaamheidsthema’s binnen de commerciële organisatie ligt, in sales teams, in logistiek, in HR, in inkoop.

In ons onderzoek zien we dat bedrijven verschillende manieren gebruiken om werknemers aan te moedigen om na te denken over duurzaamheid in hun dagelijkse werk. De meest voorkomende zijn het integreren van duurzaamheid in het reisbeleid, woon-werkverkeer en functiebeschrijvingen. Deze zijn zeer zichtbaar voor werknemers en zijn daarom een goede manier om mensen bewust te maken van de impact van de bedrijfsactiviteiten en hun dagelijkse werkkeuzes. Tegelijkertijd vereist zinvolle integratie van duurzaamheid in functiebeschrijvingen ook dat het deel uitmaakt van de functioneringsevaluatie, eventueel met een link naar beloning.

In bedrijven waar het eigenaarschap van duurzaamheid verschuift naar de business, verandert de rol van duurzaamheidsprofessionals naar het begeleiden en coördineren van de integratie in het bedrijf. Soft skills en relaties worden steeds belangrijker.

Naarmate meer en meer mensen betrokken raken en het momentum toeneemt, binnen bedrijven en in het bedrijfsleven, zal verandering plaatsvinden zoals altijd: geleidelijk en dan plotseling.

Het volledige onderzoek van Simply Sustainable is hier te vinden.

Sytze Dijkstra, Netherlands country manager Simply Sustainable 

[1] Harvard Business Review: Companies are scaling back sustainability pledges. Here’s what they should do instead. 20 August 2024.

[2] IBM: Beyond checking the box. 27 February 2024.

[3] Reuters: Has burnout made the role of the chief sustainability officer unsustainable? 21 May 2024.