31% van de mkb’ers rapporteert jaarlijks over hun duurzaamheidsprestaties blijkt uit het Exact MKB Barometer onderzoek. Hoewel dit een goede start is, betekent het ook dat een groot deel (40%) nog niet aan deze rapportages is begonnen. Met oog op de nieuwe Europese wetgeving, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), zullen bepaalde bedrijven verplicht zijn om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties.
Voor veel mkb’ers geldt deze verplichting nog niet, maar ze kunnen hier wel indirect mee te maken krijgen. Doordat grotere bedrijven, die wel aan de CSRD moeten voldoen, van hun leveranciers – vaak mkb’ers – inzicht zullen vragen in hun duurzaamheidsprestaties. Daarom is het voor mkb’ers essentieel om nu al aan de slag te gaan met het inzichtelijk maken van hun verantwoord ondernemen initiatieven. Alexander Rahusen, CFO bij softwareontwikkelaar Exact, benadrukt dat het voor mkb’ers tijd is voor actie en deelt drie stappen om zich voor te bereiden op CSRD:
1. Ken de regels en bepaal de focus
Voor mkb-bedrijven is het belangrijk om te weten welke CSRD-richtlijnen van toepassing zijn op hun sector. De CSRD houdt namelijk rekening met sectorspecifieke standaarden en belangrijke duurzaamheidskwesties. Daarnaast hechten klanten steeds meer waarde aan verantwoord ondernemen, wat de druk verhoogt om hier actief mee bezig te zijn. Bedrijven kunnen zich zo richten op relevante en impactvolle duurzaamheidsinformatie die past bij hun specifieke risico’s en kansen. Begin daarom met het identificeren van de richtlijnen die voor jouw bedrijf gelden en waar je de meeste impact kunt maken. Stel vervolgens een plan op, betrek de juiste medewerkers en wijs een verantwoordelijke aan om dit te realiseren. Focus op de gebieden waar je echt verschil kunt maken en zorg dat je voldoet aan de richtlijnen.
2. Betrek je medewerkers
Zodra je de regels kent en je focus hebt bepaald, kun je beginnen met het maken van een plan en het toewijzen van initiatieven en budgetten. Het betrekken van medewerkers is hierbij essentieel, omdat zij goed weten wat er speelt op de werkvloer, in de markt en bij klanten. Hun input helpt bij het identificeren van knelpunten en kansen. Daarnaast zorgt hun betrokkenheid ervoor dat ze gemotiveerd zijn om het beleid uit te dragen en eraan bij te dragen. Verantwoord ondernemen moet geen aparte afdeling zijn, maar geïntegreerd worden in alle lagen van de organisatie. Zorg voor open communicatie en een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid, zodat iedereen zich inzet voor de duurzaamheidsdoelen. Regelmatige feedback en updates over de voortgang zijn belangrijk. Overweeg bijvoorbeeld een projectteam samen te stellen met medewerkers van verschillende afdelingen en plan (maandelijkse) projectmeetings in om betrokkenheid en inzet te bevorderen.
3. Initiatieven met SMART KPI’s formuleren
De CSRD-wetgeving lijkt op het eerste gezicht voor veel ondernemers vooral veel extra werk. Een goede bijkomstigheid aan CSRD, is dat je als organisatie inzicht krijgt in alle MVO-activiteiten die je uitvoert. Dat leidt tot betere keuzes, die vaak duurzamer zijn, maar in sommige gevallen ook sneller of kostenefficiënter. Het is belangrijk dat je het jarenplan dat je hebt gemaakt voor MVO tussentijds kan toetsen om te kijken of je op de goede weg bent. Zorg dus dat je consistent bent in je initiatieven en vooral zorgt dat deze meetbaar zijn. Het SMART-model kan hierbij helpen: met deze methode stel je doelen waarbij elke doelstelling Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Dit model helpt om duidelijke, haalbare en tijdgebonden doelen te formuleren die de kans op succes vergroten. Het is daarmee perfect voor MVO-doelen, omdat het dwingt meetbaar te zijn.”
Kortom, het is ten zeerste aan te bevelen dat iedere mkb’er start met het formuleren van doelstellingen en het opzetten van een rapportageproces: liever gisteren dan vandaag. Niet alleen zorgt dat ervoor dat je voorbereid bent om compliant te worden, maar door nu te investeren maak je jouw organisatie ook toekomstbestendiger, bespaar je kosten door efficiënter om te gaan met energie en grondstoffen, zie je direct waar verbetering mogelijk is en positioneer je jouw bedrijf als maatschappelijk betrokken wat tegenwoordig van groot belang is voor (potentiële) klanten en (potentiële) medewerkers. Bovenal draag je bij aan een betere wereld en toekomst voor ons allemaal.