Alles wat wij met elkaar consumeren heeft grote impact op mens en milieu. Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij en VriendenLoterij, wil ondernemers met een duurzaam en/of sociaal consumentenproduct of -dienst een steun in de rug te geven. Daarom lanceert DOEN vandaag de Fair Future Challenge. Deze nieuwe wedstrijd is bedoeld om Nederlandse start-ups en scale-ups een boost te geven en hen te helpen het verschil te maken op de consumentenmarkt.
Er zijn vijf geldprijzen van 100.000 euro te winnen. Ondernemers met een duurzaam of sociaal consumentenproduct of -dienst kunnen zich tot en met 3 december inschrijven.
 Op 13 februari 2025 worden de winnaars bekendgemaakt.

Idriss Nor, directeur DOEN Participaties bij Stichting DOEN licht toe: “De consumentenmarkt biedt grote kansen om DOEN’s idealen voor een duurzame toekomst te realiseren. Ondernemers kunnen de consument direct bereiken en hen verleiden te kiezen voor aantrekkelijke, duurzame en sociale alternatieven. Veranderend koopgedrag kan een grote impact hebben op de transitie naar een duurzame samenleving. Ik ben benieuwd welke consumentenproducten en -diensten we via de Fair Future Challenge gaan ontdekken en kunnen steunen.”

Presentatie en prijsuitreiking tijdens Product Fair

Ondernemers kunnen zich tot en met 3 december 17:00 uur online inschrijven. In januari selecteert de jury uit alle inzendingen twintig finalisten. Zij mogen hun product of dienst op 13 februari presenteren tijdens de Product Fair in het hoofdkantoor van de Postcode Loterij en Stichting DOEN in Amsterdam. Tijdens de fair komen zij in contact met bezoekers die interessant kunnen zijn voor hun netwerk. Op de Product Fair wordt bekendgemaakt welke vijf finalisten als winnaar worden uitgeroepen en 100.000 euro winnen.

Eerdere competities

Stichting DOEN ondersteunde eerder ondernemers door middel van een wedstrijd. Zo was de organisatie jarenlang betrokken bij de Postcode Lotteries Green Challenge, een van de grootste internationale wedstrijden voor groene ondernemersplannen. Ook organiseerde Stichting DOEN in 2022 de DOEN Textielcall waar startende circulaire textielondernemers aan konden meedoen om hun consumentenmerk verder te ontwikkelen.

Alle informatie over de Fair Future Challenge is te vinden op www.fairfuturechallenge.nl.