Energie-infrastructuurspecialist Joulz gaat de laadinfrastructuur leveren en beheren voor klanten van Renault Trucks Nederland. Beide partijen ondertekenden vrijdag 4 oktober een overeenkomst waarmee Joulz preferred supplier wordt voor de complete E-Tech voertuigrange van Renault Trucks in Nederland.

Het aantal elektrische bestelwagens en trucks groeit gestaag. Inmiddels telt het Nederlandse wagenpark ruim 28 duizend elektrische bedrijfsbusjes en meer dan duizend elektrische vrachtwagens en de verwachting is dat dit de komende jaren verder zal stijgen. Naar schatting zal tegen 2030 het aantal elektrische vrachtwagens zijn gestegen naar 24 duizend en rijden er 210 duizend elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse wegen. De energiebehoefte van ondernemers neemt evenredig toe, aangezien de accupakketten van de voertuigen opgeladen moeten worden. Dat brengt de vraag met zich mee op welke wijze de laadinfrastructuur aangepast moet worden voor de benodigde stroom en hoe toekomstbestendig de bestaande energie-infrastructuur is om groei van bedrijven te realiseren.

Goede laadinfrastructuur essentieel

De keuze van Renault Trucks Nederland voor Joulz als preffered supplier voor zijn klanten is weloverwogen, stelt Jerome Berthelet, Managing Director van Renault Trucks Nederland. “Joulz heeft ons in de afgelopen jaren meerdere malen geholpen bij vraagstukken van onze klanten over energie-laadinfrastructuur”, zegt Berthelet. “Ondernemers vertrouwen op onze volledig elektrische voertuigrange. Wij bieden een complete range E-Tech voertuigen, van cargo bike tot elektrische trekker. Renault Trucks gaat vanaf 2040 honderd procent fossielvrije voertuigen leveren om in 2050 net zero te zijn.”

“Onze klanten kunnen het zich niet veroorloven dat ze moeten passen en meten om de elektrische vloot op te laden”, vervolgt Berthelet. “Essentieel in hun decarbonisatie proces is een advies op maat waar een goede en passende laadinfrastructuur een belangrijk onderdeel van is. In Joulz hebben we een partner gevonden die dat op grote schaal aankan.”

Groei in vermogensbehoefte

Bedrijven moeten zich bij de inzet van hun elektrische wagenpark altijd afvragen welke manier van laden het beste werkt voor hen. “De hoeveelheden stroom die nodig zijn voor het elektrisch vervoer zijn fors”, aldus CEO van Joulz Sytse Zuidema. “We gaan een enorme groei zien in de vermogensbehoefte van bedrijven. Dat heeft effect op hun totale energiehuishouding. Wij helpen ze om hun energiesystemen daarvoor geschikt te maken.”

Om te komen tot de beste oplossing adviseert de energie-infrastructuurspecialist ondernemers om hun eigen energiebehoefte goed in kaart te brengen. Zuidema: “Kijk eerst wat de behoefte is op dit moment en bouw dan genoeg ruimte in om te kunnen groeien. Ons advies is dan om het energiesysteem voor te bereiden op de groei, zodat bedrijven flexibeler worden bij het opschalen van hun activiteiten.”

Van links naar rechts op de foto: Erik Lenssen (E-Mobility Product & Charging Manager Renault Trucks Nederland), Jerome Berthelet (Managing Director Renault Trucks Nederland), Sytse Zuidema (CEO Joulz) en Remy van Geene (Manager Sales Joulz).