De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgingsbedrijven van Nederland: DPD, DHL en PostNL. Na gesprekken met de ACM hebben DHL en PostNL toegezegd hun duurzaamheidscommunicatie richting consumenten aan te passen en te stoppen met het gebruik van enkele algemene claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu.

De ACM is vorig jaar gestart met het onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de sector vervoer. In deze sector worden veel groene claims gedaan terwijl deze sector nog altijd vervuilend is, met een grote impact op klimaat. In Europees verband worden 20 luchtvaartmaatschappijen aangesproken op greenwashing. De ACM heeft de afgelopen tijd zelf onderzoek gedaan naar pakketbezorgdiensten omdat consumenten veel pakketjes versturen en ontvangen.

De ACM startte onderzoeken naar de duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgers DPD, DHL en PostNL. DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken over hun duurzaamheidsclaims hebben zij toegezegd claims te verwijderen of aan te passen. Zo heeft PostNL de claim: “Je pakket wordt duurzaam bezorgd” aangepast naar “Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof “. Een groot deel van de claims is inmiddels aangepast of verwijderd. Uiterlijk medio 2025 zijn alle betreffende groene claims verwijderd, waaronder die op de busjes waarmee pakketten worden bezorgd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims daarop nu aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken.”

Leidraad duurzaamheidsclaims als uitgangspunt

Nadat de ACM in 2023 haar Leidraad duurzaamheidsclaims had geactualiseerd en haar onderzoeken in de sector vervoer aankondigde, hebben de onderzochte pakketbezorgers zelf al de nodige duurzaamheidsclaims verwijderd en aangepast. Zo had DPD alle claims al aangepast of verwijderd. Na gesprekken met de ACM hebben DHL en PostNL de duurzaamheidscommunicatie richting consumenten herzien. DHL heeft toegezegd in Nederland alle groene claims als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’ te verwijderen. PostNL heeft de claims ‘Duurzaam bezorgd’ en ‘Duurzaam onderweg’ verwijderd of aangepast. De claims op de busjes worden bij zowel DHL als PostNL uiterlijk medio 2025 verwijderd.

ACM en duurzaamheid

De ACM laat markten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Verduurzaming van producten en consumptie is essentieel voor een toekomstbestendige samenleving. De ACM draagt hieraan bij door het toezicht op duurzaamheidsclaims van bedrijven. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzamere keuze kunnen maken.

Niet alleen consumenten moeten worden beschermd tegen misleidende claims. Als bedrijven juist en duidelijk communiceren over de inspanningen die zij doen voor duurzaamheid, bevordert dat de eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Om bedrijven houvast te geven bij het formuleren van hun duurzaamheidsclaims heeft de ACM de Leidraad duurzaamheidsclaims uitgebracht.

De uitgangspunten voor bedrijven voor hun duurzaamheidscommunicatie zijn:

  1. Zorg dat duurzaamheidsclaims juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn;
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn en niet verwarrend.