Ekoplaza, Lidl en Odin zijn door de jury genomineerd voor ABN AMRO Sustainable Retailer of The Year-award 2024-2025. Deze nominaties onderstrepen de vooruitgang die de voedingssector boekt in duurzame bedrijfsvoering en duurzame keuzes voor de consument.

Ekoplaza staat al meer dan 40 jaar bekend als dé biologische supermarkt van Nederland. Met een principiële benadering zet Ekoplaza duurzaamheid altijd boven commerciële belangen. Hun volledige assortiment is biologisch, zonder luchtvracht, palmolie of chemische bestrijdingsmiddelen. Ze werken samen met boeren aan een gezonde voedselketen waarin eerlijke prijzen worden betaald en bodemgezondheid voorop staat. Ekoplaza zet zich in voor een wereld waarin elke keuze in de winkel bijdraagt aan een betere toekomst. Zoals ze zelf zeggen: “Principieel voor een betere wereld, niet een beetje.”

Lidl biedt onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ een verantwoord assortiment aan, zowel in food als non-food, dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu. Lidl heeft duurzaamheid geïntegreerd in alle aspecten van de bedrijfsvoering en werkt samen met duurzame leveranciers zoals Kipster en Pigster. Met een sterke focus op het toegankelijk maken van duurzame producten voor een breed publiek en de vermindering van plastic in verpakkingen, streeft Lidl naar een toekomst waarin duurzaamheid betaalbaar en bereikbaar is voor iedereen.

Odin, de biologische foodcoöperatie, vaart al ruim 40 jaar haar eigen koers. Gestart door drie pioniers in 1983, richt Odin zich op een gezonde en eerlijke keten van boer tot bord. Hun boodschappen zijn 100% biologisch, bij voorkeur biodynamisch, en worden rechtstreeks ingekocht bij boeren en kwaliteitsproducenten. De coöperatie, gedragen door meer dan 18.500 leden, heeft 38 speciaalzaken door heel Nederland, een eigen groothandel, distributiecentra en een bezorgdienst. Daarnaast heeft Odin een eigen boerderij en imkerij, waar ze werken aan meer biodiversiteit. Met hun duurzame relaties en eerlijke prijzen draagt Odin bij aan een betere toekomst voor de aarde en de mensheid.

Criteria

De nominaties voor ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ zijn gebaseerd op de volgende criteria:

  • In hoeverre is duurzaamheid opgenomen in de visie en strategie (incl. korte en lange termijndoelen) en welke verantwoording wordt hierover afgelegd (website, jaarverslag, etc.)?
  • In hoeverre wordt er gekozen voor een duurzaam assortiment en/of duurzame keten?
  • In hoeverre krijgt de klant een goed gevoel bij het product? Hoe gaat de klant duurzaam om met je product? Wordt er bewustwording gecreëerd bij de klant?
  • Hoe gaat het bedrijf om met afval, energie- en watergebruik?

Jury

De jury van de Sustainable Retailer of the Year-award bestaat uit afgevaardigden van ABN AMRO, Fairtrade Nederland, Zeeman, Bever, Kringloopwarenhuis Het Goed, Buckaroo, GSES – Global Sustainable Enterprise System en Q&A Retail.