Tien jaar geleden startte online bloemist bloomon met de ambitie om de bloemensector ten goede te veranderen. Inmiddels is het bedrijf een gecertificeerde B Corp, biedt het voor het vijfde jaar biologische bloemen aan en is bloomon – inmiddels onderdeel van Bloom & Wild Group – als voorloper in de industrie hard op weg naar Net Zero. In gesprek met Sibbe Krol, Director of Sustainability.
Al sinds de start van bloomon in 2014 is duurzaamheid een belangrijk thema voor jullie. Maar een duurzamere bloemenindustrie, is dat überhaupt mogelijk?
“Absoluut. Daar valt veel te winnen, aangezien er in de traditionele bloemenindustrie soms wel meer dan 30% van bloemen verloren gaan tussen de kweker en de consument. Wij hebben bij de start van bloomon de sector opgeschud door de keten in te korten en direct van kweker naar consument te verkopen. Ons doel is nog steeds om de beste bloemen te leveren met zo min mogelijk impact. Dat doen we niet door alle data en ideeën voor onszelf te houden, maar juist door samen te werken met andere vakgenoten en stakeholders. We zien het streven naar duurzaamheid namelijk als een verbindende kracht en niet als een concurrentievoordeel.”
Hoe werken jullie samen met kwekers en leveranciers om deze duurzaamheidsdoelen te bereiken?
“We overleggen regelmatig met experts, NGO’s, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden over onze grootste uitdagingen en kansen. Omdat we de bloemen niet zelf telen, zijn we afhankelijk van onze telers. Certificeringen helpen ons ervoor te zorgen dat onze bloemen voldoen aan duurzame regelgeving. Voor de toekomst zien we nog veel meer samenwerkingen om op een hoger niveau te komen. Zo is onlangs een nieuwe methode voor het berekenen van de CO2-voetafdruk gelanceerd en goedgekeurd door de Europese Commissie. Dat helpt ons om data en inzichten te delen, waardoor alle bedrijven binnen de sierteeltsector sneller kunnen leren en kunnen opschalen.”
Welke stappen zet bloomon om haar ecologische voetafdruk te verkleinen?
“Sinds 2020 zijn we officieel klimaatneutraal gecertificeerd bij Climate Neutral Group. Dit betekent dat we onze voetafdruk meten, verminderen en compenseren. We kijken niet alleen naar onze eigen CO2-voetafdruk, maar ook naar die van onze leveranciers. Precies daar ligt namelijk de echte uitdaging. Daarom werken we met CO2-budgetten: per boeket mogen we maar een bepaalde hoeveelheid CO2 ‘uitgeven’ (of daadwerkelijk uitstoten). We hebben de CO2-waarden van individuele bloemstelen berekend op basis van waar en hoe ze zijn geteeld en hoe ze zullen worden vervoerd, zodat we kunnen controleren of we onze doelen halen. Dit passen we toe op al onze boeketten.”
Waar zien jullie nog veel kansen liggen?
“Sinds vorig jaar vervoeren we onze bloemen die van buiten Europa komen, steeds vaker per zeevracht, wat 90% minder CO2 uitstoot dan luchtvracht. En dat terwijl bloemen die in een warm klimaat groeien en per luchtvracht vervoerd worden al een vier tot zes keer lagere voetafdruk kunnen hebben dan bloemen uit een traditionele verwarmde kas. We hebben een manier ontdekt om zeevracht te gebruiken om dezelfde versheid en kwaliteit van onze stelen te bieden als wanneer ze per vliegtuig worden vervoerd. Omdat zeevracht zo’n groot deel uitmaakt van de mogelijke oplossing voor een klimaatneutrale sierteeltsector, kijken we elk jaar hoe we ons aandeel zeevracht verder kunnen opschalen. Daarnaast vinden er veel innovaties plaats in de Europese kassen, bijvoorbeeld door toepassing van aardwarmte, LED-verlichting, zonnepanelen en andere innovaties.”
Hoe houden jullie zicht op gewasbestrijdingsmiddelen die er worden gebruikt?
“We zijn actief lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI). Samen met de andere partners van het FSI zetten we ons in voor bloemen waar zowel mens als natuur blij van wordt. Dit betekent dat wij ons committeren aan de FSI-doelstelling om in 2025 90% van onze bloemen in te kopen die voldoen aan de volgende kwaliteitseisen: goede milieubescherming, goede arbeidsomstandigheden en Good Agricultural Practices (GAP). Naast het controleren van de GAP- en milieucertificeringen van onze telers houden we een lijst bij van verboden bestrijdingsmiddelen die we delen met onze telers, in lijn met de Wereldgezondheidsorganisatie en de MPS-lijst. We testen bloemen op verboden middelen, middels ons eigen laboratorium en met behulp van een externe testfaciliteit. Daarnaast willen we in blijven zetten op steeds meer biologisch gekweekte bloemen.”
Hoe draagt bloomon bij aan biodiversiteit?
“We bieden steeds meer biologische boeketten aan. Biologische bloemen zijn in de volle grond en op natuurlijke wijze geteeld, zonder gebruik van chemische middelen. Onze kwekers hebben een speciaal keurmerk (SKAL) nodig om zich biologische kweker te mogen noemen. Dit keurmerk wordt in de hele EU gebruikt voor alle biologische producten. Van de lente tot de herfst hebben we nu twee volledig biologische boeketten in ons assortiment. Van elke aankoop doneren we € 2,- aan The Pollinators: een stichting die zich inzet voor het welzijn van bestuivende insecten. In de winter bieden we een biologisch tulpenboeket aan.”
Waarom levert bloomon niet alleen maar biologische boeketten?
“Het kweken van biologische bloemen heeft heel wat voeten in de aarde en is sterk afhankelijk van het weer en de natuur. Daardoor is het aanbod van biologische bloemen van Nederlandse bodem nog steeds beperkt. Naar schatting is het landoppervlak biologische bloemen in Nederland nog geen 0,5% van het totale landoppervlak dat gebruikt wordt voor de bloementeelt. We willen het komende jaar focussen op biodiversiteit. Dat doen we onder andere door samen met biologische telers te werken aan de uitbreiding van het assortiment biologische boeketten. Ook voegen we steeds vaker biologische bloemen toe aan onze reguliere boeketten. Zo hopen we biologische bloemen nog zichtbaarder te maken in de industrie.”
Hoe heeft jullie B Corp certificering invloed op de toekomstige plannen?
“Als B Corp maken we deel uit van een wereldwijde beweging van bedrijven die hun business inzetten als een ‘force for good’. We hebben hiervoor de zogenoemde Triple Bottom Line gehanteerd: people, planet en profit. Dit betekent dat we ons succes niet alleen afmeten aan het financiële aspect, maar ook aan de impact die onze organisatie heeft op de maatschappij en het milieu. B Corp helpt ons om een goed overzicht te houden van alle zaken waar we rekening mee moeten houden bij het runnen van een duurzamer bedrijf. Ook wisselen we tips en kennis uit met andere B Corps. Al deze kennis en inzichten gebruiken we als input voor onze duurzaamheidsstrategie en de duurzaamheidsinitiatieven die we hebben gepland. Ik zie dat technologie en natuur steeds meer samenkomen, dus we kunnen samen met onze kwekers steeds gerichter impact maken.”