September is weer aangebroken, en in de modewereld draait deze maand niet alleen om fashion weeks, maar ook om duurzaamheid. Tijdens Second Hand September wordt tweedehands (ver)kopen aangemoedigd, met als doel mensen te inspireren om duurzamer te winkelen. Tweedehands platform Sellpy onderzocht voor Second Hand September het tweedehands koopgedrag van de Nederlandse consument* – wat zijn de trends van 2024?

Nederlandse consument vooruitstrevend

Waar het inmiddels (gelukkig) heel gebruikelijk is om tweedehands jasjes, blouses en accessoires te kopen, is dit jaar een opvallende verschuiving te zien. Zo behoren tweedehands sneakers tot de sterkst stijgende productcategorieën in Nederland, samen met bh’s. Dit toont aan dat de Nederlandse consument steeds comfortabeler wordt met het tweedehands kopen van intieme(re) items, zoals lingerie. Vergeleken met andere Europese landen, waar lingerie nog vrijwel niet tweehands wordt gekocht, is Nederland hierin vooruitstrevend.

De meest gekochte items blijven jurken, jeans en sweaters. Zondag is de meest populaire dag voor tweedehands aankopen. Verder zoekt de Nederlandse vrouw vooral naar betaalbare merken; ze zoeken naar de beste deals. Mannen daarentegen kijken meer naar high-end of sportieve merken zoals Polo Ralph Lauren en Adidas.

* De resultaten zijn gebaseerd op gegevens uit de Sellpy-database.