Na de zomervakantie zijn werknemers 20 procent minder thuis aan het werk dan gemiddeld. Dit blijkt uit data van mobiliteitsaanbieder Shuttel over het reisgedrag van 30.000 werknemers voor, tijdens en na de zomervakanties van 2023 en 2024. Vlak voor de vakantie werken we 15 procent méér thuis. “Voor de vakantie willen werknemers het vakantiegevoel inluiden, terwijl ze na de vakantie hun collega’s weer willen zien en spreken”, aldus Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel. 

Eén extra kantoordag na de zomer

Zodra de zomervakantie erop zit, zijn werknemers één dag extra op kantoor te vinden. De dinsdagen en donderdagen blijven de populairste kantoordagen, ziet Shuttel terug in de data. “Dit zien we terug in alle regio’s in Nederland, ook omdat dit de dag waarop de meeste parttimers werken en de teams compleet zijn”, zegt Horstman hierover.

“Niet alleen het bijpraten speelt een rol bij de verhoogde aanwezigheid op kantoor, maar ook het werk zelf”, voegt Horstman toe. “Tijdens de zomer worden projecten en beslissingen vaak uitgesteld, omdat werknemers elkaar afwisselen met vakanties. Zodra iedereen terug is, kan het werk weer in het gebruikelijke tempo opgepakt worden. Veel werknemers vinden het makkelijker om dit face-to-face te doen.”

Meer thuiswerken voor de zomer

Ook laat de data zien dat werknemers vlak voor de zomervakantie – tussen half juni en half juli – 15 procent vaker thuiswerken. Horstman: “Werknemers zijn toe aan rust en ontspanning. Thuiswerken helpt hen het vakantiegevoel in te luiden, bijvoorbeeld door in de tuin of op het balkon te werken en een zomerse outfit te dragen.”

Ook kunnen werknemers bij thuiswerken – door het wegvallen van de reistijd – eerder beginnen en eerder stoppen. “Als werknemers van 08.00 uur tot 16.00 uur werken en daarna direct naar het terras vertrekken, draagt dit bij aan het vakantiegevoel.”

Tijdelijke opleving in het OV

Daarnaast verwacht Shuttel dat het aantal werkritten in het openbaar vervoer toeneemt na de zomervakantie, maar in oktober weer afneemt. Shuttel zag dit gebeuren in 2023. Horstman: “Na de zomervakantie zijn werknemers vaak gemotiveerd om nieuwe, gezondere of duurzamere gewoonten aan te nemen, zoals meer fietsen of meer gebruik van het openbaar vervoer. Deze motivatie neemt af zodra de dagelijkse routine weer intreedt.”

Bovendien speelt het weer een significante rol bij de tijdelijke populariteit van het openbaar vervoer. “In de zomer, en vaak ook in september, is het weer gunstiger, wat het gebruik van de fiets en het ov aantrekkelijk maakt. Enkele weken later – als de herfst nadert – kiezen werknemers vaker voor de auto. Dit is toch comfortabeler dan in de regen naar het station fietsen om vervolgens de trein te pakken”, zegt Horstman hierover.