Elektrische rijders in Nederland hebben steeds vaker te maken met nachtelijke blokkeertarieven op publieke laadpalen. Twee jaar geleden rekende vrijwel geen enkele laadpaal een blokkeertarief, maar inmiddels brengt bijna 1 op de 3 Nederlandse publieke laadpalen dit tijdsgebonden tarief in rekening. De ANWB vindt dat blokkeertarieven midden in de nacht hun doel voorbijschieten. Daarom lanceren we de Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app, die nachtelijke blokkeertarieven bij een volle accu vanaf 23.00 uur voorkomt.

De ANWB is in de basis niet tegen een blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief. Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke laadpalen en zo’n tarief kan een doeltreffend middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan en de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren.

Blokkeertarief moet geen verdienmodel zijn

Tegelijkertijd vindt de ANWB wel dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief in gaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de laadpaal en locatie. Met andere woorden, een blokkeertarief moet bedoeld zijn om het blokkeren van laadpalen tegen te gaan en geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders. Dat laatste lijkt nu wel het geval. Zo zijn er laadpaalaanbieders die al vanaf de eerste minuut een blokkeertarief rekenen. Daarnaast lopen blokkeertarieven vaak gedurende de nacht door en ook dan schieten ze hun doel voorbij. Iedereen moet ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder uit bed te hoeven om extra kosten te voorkomen.

Meer dan de helft van alle woningen in Nederland beschikt niet over een eigen oprit. Dat betekent dat veel elektrische rijders niet kunnen laden tegen het gunstige eigen stroomtarief, maar aangewezen zijn op een duurdere publieke laadpaal. Door blokkeertarieven zijn ze nog duurder uit, terwijl ze vaak geen alternatief hebben.

Auto-stopfunctie voorkomt onredelijk hoge rekeningen

Voor deze steeds groter wordende groep elektrische rijders introduceert de ANWB daarom de Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas app. Deze functie stopt automatisch de laadsessie als de accu vol is tussen 23:00 en 07:00. We stoppen geen laadsessies als de accu al voor 23:00 vol is, omdat de ANWB het dan redelijk vindt dat de auto bij de laadpaal wordt weggehaald.

De ANWB wil niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over blokkeertarieven. Op basis van gefundeerde feedback van de ANWB heeft Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, aangekondigd dat ze per 1 september 2024 het blokkeertarief aanpassen. Vanaf die datum wordt dit tijdsgebonden tarief pas berekend bij een sessieduur van meer dan 4 uur, waarbij de uren tussen 23:00 en 07:00 zijn uitgesloten.

De ANWB is blij met dit besluit en hoopt dat meer aanbieders dit voorbeeld volgen, waarbij de Auto-stopfunctie van de ANWB Laadpas app idealiter vanzelf onnodig wordt.