ASN Impact Investors liet deze week weten alle investeringen in kledingbedrijven stop te zetten. Onder invloed van Chinese prijsvechters zoals Shein en Temu, doen kledingbedrijven te weinig om hun productie eerlijker en duurzamer te maken, aldus de investeerder.

Een groot gebaar, zoals ASN doet, is nodig om het tij te keren in de mode-industrie. Per definitie is fast fashion niet duurzaam. Het concept dat je snel en goedkoop produceert, met eindeloos veel nieuwe collecties, waarbij kleding wordt weggedaan lang voordat het versleten is, past niet meer in een tijd waarin we zorgvuldig met de aarde moeten omgaan.

Te veel stappen

Een van de problemen is dat er te veel stappen zitten in de kledingketens. Daardoor ontbreekt het toezicht en zijn er tegelijkertijd veel partijen die er iets aan over moeten houden. Alle marges staan onder druk. Prijsvechters maken dat nog erger.

Consumenten zijn zich niet bewust van wat er nu eigenlijk nodig is om een kledingstuk te maken. Tegelijkertijd is het duidelijk dat wanneer je aan het einde van de keten niet de prijs betaalt, het betekent dat de mensen aan het begin van de keten een hoge prijs betalen: met hun gezondheid, kwaliteit van leven en leefomgeving.

Terug naar de basis

In alle industrieën, maar misschien wel het meest in de kledingbranche, moeten we terug naar de basis. Dat betekent: een leefbaar loon en goede arbeidsomstandigheden garanderen, in elke stap van de keten. Ook moet het productieproces simpeler en duurzamer, met natuurlijke stoffen, minder gemixte stoffen die moeilijk herbruikbaar zijn, geen chemische wassingen en goede recyclingprogramma’s.

Heffing

Als grote fashionreuzen zoals Inditex dat soort verbeteringen doorvoeren, heeft dat een enorme positieve impact, omdat het om grote aantallen gaat. De overheid moet daarnaast voor duidelijke regulering zorgen. Wie daar niet aan voldoet, mag niet leveren op de Nederlandse en Europese markt. Zo is Frankrijk al begonnen met een heffing van maximaal 10 euro op elk kledingstuk dat niet duurzaam is geproduceerd. Reclame maken voor fast fashion wordt zelfs helemaal verboden. Het zijn rigoureuze maatregelen, maar ze zijn nodig.

Ten slotte is het ook belangrijk dat consumenten veel bewuster gaan kopen. Een t-shirt van 2 euro? Iedereen snapt dat daar geen eerlijke keten achter kan zitten.

Leontien Hasselman-Plugge, co-CEO van ImpactBuying