Wat doen (beursgenoteerde) bedrijven om hun negatieve impact op biodiversiteit te verkleinen en hun toekomstbestendigheid te vergroten? En, wat zijn de good practices om van te leren? Beleggers zijn er al mee bezig, grote organisaties hebben impulsen nodig om ermee aan de slag te gaan en de huidige economie moet hoognodig transformeren. Voor Alexander Spek, sustainability lead bij PwC en Angélique Laskewitz, directeur bij de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO), is biodiversiteit hét sleutelwoord.

Spek en Laskewitz zijn dagelijks in gesprek met bedrijven over de impact van biodiversiteit op de toekomstbestendigheid van de organisatie. Wat grote organisaties nu zowel praktisch als strategisch doen en waarom dit essentieel is voor de veerkrachtigheid van het bedrijfsleven, staat in het rapport Biodiversity & Business, een samenwerking van VBDO met PwC. Verder onderzoek naar de impact van biodiversiteit op het bedrijfsleven moet uiteindelijk leiden tot een nieuwe benchmark.

Bewustwording over biodiversiteit

‘De afhankelijkheid van natuur wordt te vaak onderschat door ondernemingen’, meent Laskewitz. ‘Onze wereldeconomie en maatschappelijke vooruitgang zijn afhankelijk van de stabiliteit van onze ecosystemen.’ Spek, die bij PwC verantwoordelijk is voor advies over natuur en strategie bij klanten, benadrukt dat ruim 55 procent van de wereldeconomie afhankelijk is van de natuur. Volgens hem is bewustwording op gang brengen essentieel en aan de orde van de dag. ‘Een groot bedrijf dat afhankelijk is van natuurlijke hulpbronnen bracht onlangs naar buiten dat biodiversiteit voor hen geen urgent onderwerp is. Dat laat zien dat organisaties de waarde van de natuur voor hun eigen toekomstbestendigheid flink onderschatten.’

Goed en reëel beeld

Daarom onderzochten PwC en VBDO het biodiversiteitsbeleid van grote bedrijven. In verdiepende gesprekken met ondernemingen binnen onder andere de bouw, chemie, retail en verlichting spraken zij over de aanpak rondom biodiversiteit, de betrokkenheid van het bestuur, ontwikkeling van strategie, het vaststellen van doelstellingen en alle uitdagingen die hierbij komen kijken.

De uitkomst van deze gesprekken, inclusief praktische voorbeelden en concrete uitdagingen, laten zien hoe essentieel gebundelde informatie hierover is, meent Spek. ‘Als belanghebbende – van klant tot investeerder – wil je je een goed en reëel beeld vormen van wat alle beleidsmaatregelen inhouden en wat de strategische en financiële effecten daarvan zijn. Eenduidige rapportage, zoals de EU-richtlijn voor verplichte duurzaamheidsverslaggeving oftewel de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) nu voorschrijft, zorgt voor transparantie en geeft stakeholders de kans bedrijven met elkaar te vergelijken.’

Biodiversiteitsbenchmark

‘We willen bedrijven uitdagen om verder aan de slag te gaan met biodiversiteit en natuur’, zegt Laskewitz. Met een benchmark stimuleer je betere prestaties en meer transparantie vanuit concurrentiekracht. Ieder bedrijf wil het graag goed doen, niemand wil achter blijven. We weten ook vanuit onze eerdere ervaring met benchmarks, bijvoorbeeld voor belastingtransparantie, dat dit werkt.’ Spek vult aan: ‘Transitieplannen en rapportage op het gebied van biodiversiteit zijn dankzij de CSRD geen keuze meer; organisaties móeten er nu concreet mee aan de slag.’

Het creëren van die transparantie is het doel, legt Spek uit. ‘De CSRD zet biodiversiteit op de agenda, maar in de praktijk zien we dat deze nieuwe richtlijn veel ruimte tot interpretatie geeft. Dat leidt tot verschillende benaderingen, weinig gecoördineerde actie en maakt het onderling vergelijken van bedrijven lastig. Daarom werken we nu aan een biodiversiteitsbenchmark – een template met duidelijke en vooraf opgestelde criteria, zodat niet iedereen het wiel zelf hoeft uit te vinden. Met deze benchmark geven we straks richting aan de manier waarop organisaties zinvolle stappen kunnen zetten op het gebied van biodiversiteit. Daarnaast helpt het stakeholders bij het goed onderling vergelijken van bedrijven en hun inspanningen’, zegt Spek.

Natuur als basis voor bedrijfsleven

Bedrijven krijgen een steeds langere actielijst. Nu komen het in kaart brengen van afhankelijkheden en risico’s van de tandende biodiversiteit, plus het vergoten van impact op de natuurlijk daar nog eens bij. ‘Tegenwoordig zijn er veel onderwerpen en thema’s die de aandacht van ceo’s vragen. Vanwege alle bedreigingen en kansen moeten bedrijven prioriteiten stellen. Dat begrijp ik uiteraard”, meent Spek. ‘Maar ik blijf benadrukken dat de natuur van fundamenteel belang is voor gezond leven op aarde en de basis vormt van alles wat we doen. Dus ook van het bedrijfsleven.’ Laskewitz deelt die mening. ‘De aandacht die ondernemers nu hebben voor biodiversiteit, levert op termijn voor iedereen het meeste winst op.’

Alexander Spek, Sustainability Lead, PwC & Angélique Laskewitz, directeur VBDO