Remote werken: je hoort het de laatste tijd steeds vaker. Remote werken is bovendien een vorm van duurzaam werken. Wat heb je eigenlijk nodig als je remote wil gaan werken? Hieronder lees je meer.

Wat is remote werken?

Als je remote werkt, kun je van welke locatie dan ook werken. Je hoeft niet per se meer naar kantoor, maar je kunt bijvoorbeeld ook vanuit huis werken of vanaf een andere plek. Remote werken is wat dat betreft een duurzame manier van werken: je hebt geen woon-werkverkeer meer en daarmee kun je ook de CO2-uitstoot verminderen.

Dit heb je nodig om remote te werken

Om remote te kunnen werken, heb je wel een aantal dingen nodig. We zetten het hieronder voor je op een rijtje.

1. Telefoon en laptop

Om remote te kunnen werken, is een laptop eigenlijk het belangrijkste dat je nodig hebt. Natuurlijk is een goede en veilige internetverbinding ook van groot belang. Als je regelmatig met klanten of andere zakelijke relaties belt, is een telefoon natuurlijk ook een must. Het is een tip om te kiezen voor een zakelijk nummer op mobiel. Zo weten anderen dat jij belt vanuit een organisatie en dat straalt natuurlijk professionaliteit uit. Ook kun je gebruikmaken van verschillende functies, zoals het doorschakelen naar meerdere nummers. Als jij bijvoorbeeld afwezig bent, wie neemt de telefoon dan op? Je regelt het in de doorschakeling. Als je geen vaste werkplek hebt en actief bent in het hele land, kun je het beste een 085 nummer aanvragen.

2. Fijne werkplek

Als je veel vanuit huis gaat werken, is een werkruimte waar je fijn en ergonomisch kan werken erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een ruimte in huis die je kan omtoveren tot een thuiskantoor. Richt deze plek in met een fijn bureau, een goede bureaustoel en denk natuurlijk ook aan een computerscherm. Zorg ervoor dat je een ergonomische werkhouding kan aannemen, want je wil natuurlijk niet met lichamelijke kwaaltjes en klachten komen te zitten.

3. Duidelijkheid en motivatie

Als je niet fysiek op jouw werkplek aanwezig bent, maar misschien wel werkt vanuit het buitenland, is de kans groot dat je ook een stuk minder in contact komt met jouw collega’s. Het is daarom erg belangrijk dat je nog wel steeds op de hoogte blijft van wat er in en rondom het bedrijf speelt. Duidelijkheid is bij remote werken dan ook zeker cruciaal. Zorg er ook voor dat je in het bezit bent van een goede portie motivatie: stel doelen voor jezelf op en maak eventueel een to-do-lijst. Op deze manier creëer je een overzicht voor jezelf en houd je de taken overzichtelijk, waardoor je ook weer gemotiveerd aan het werk kunt.