GKN Aerospace heeft H2FlyGHT gelanceerd, een revolutionair project van £44 miljoen. Dit samenwerkingsinitiatief zal een 2-megawatt (MW) cryogeen waterstof-elektrisch voortstuwingssysteem ontwikkelen, dat een nieuwe standaard zal zetten voor de toekomstige generatie van grotere duurzame vliegtuigen.

H2FlyGHT bouwt voort op de successen van het H2GEAR project en introduceert baanbrekende oplossingen voor thermisch beheer om de efficiëntie en prestaties te verbeteren. H2FlyGHT is ontworpen om de weg naar testvluchten en certificering te stroomlijnen, zodat wordt voldaan aan de behoeften van de klant en aan de normen van de industrie. Het project zal een geïntegreerd aandrijfsysteem demonstreren op een schaal van 2 MW, inclusief brandstofcelopwekking, cryogene energiedistributie en geavanceerde cryogene aandrijfsystemen.

GKN Aerospace werkt samen met industriële en academische partners om de ambitieuze doelen van H2FlyGHT te bereiken:

  • Parker Meggitt: samenwerking op het gebied van thermisch beheer en ‘balance of plant’ voor het brandstofcelsysteem, om volledige systeemintegratie en prestaties te garanderen.
  • Universiteit van Manchester: Richt zich op het ontwerp van hypergeleidende motorspoelen, waardoor de grenzen van de motortechnologie worden verlegd.
  • Universiteit van Nottingham: Ondersteuning van volledig motorontwerp en opschaling en ontwikkeling van cryogene invertertechnologie, essentieel voor de ontwikkeling van krachtige, efficiënte voortstuwingssystemen.

Russ Dunn, CTO van GKN Aerospace, zei: “Het H2FlyGHT project markeert een cruciale stap in onze zoektocht om de luchtvaart op weg te helpen naar netzero. Voortbouwend op de innovaties van H2GEAR schalen we op naar een demonstratie van 2 MW aandrijfsystemen om het laadvermogen en de actieradius van emissieloos vliegen te maximaliseren. Door samen te werken met onze partners willen we de weg naar testvluchten en certificering stroomlijnen en de industrie ondersteunen in haar streven om halverwege de jaren 2030 duurzame waterstofplatforms op de markt te brengen.

Tracy Rice, VP of technology & innovation bij Parker Aerospace, zegt: “H2Flyght is nog een belangrijke bouwsteen op weg naar het waterstofvliegtuig en koolstofvrije luchtvaart. Samen met onze partners, gebruikmakend van onze aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk en onze geweldige technische capaciteiten, zetten we ons in om de juiste technologieën te ontwikkelen om netto nul emissies mogelijk te maken tegen 2050”.

Gary Elliott, Chief Executive van het Aerospace Technology Institute zei: “Waterstof heeft een groot potentieel om de volgende generatie duurzame vliegtuigen aan te drijven, en waterstofbrandstofcellen zijn een belangrijk onderdeel van de Destination Zero-strategie en de routekaart naar nulemissie van het ATI.

We zijn blij dat we het H2FlyGHT-project, dat wordt geleid door GKN Aerospace en voortbouwt op andere projecten in de portefeuille van het ATI-programma, zoals HyFive en H2GEAR, kunnen medefinancieren en ondersteunen. H2FlyGHT zal de brandstofceltechnologie versnellen naar vliegklaarheid en ons een belangrijke stap dichter brengen bij het realiseren van de visie van vliegen op waterstof.”

GKN Aerospace loopt voorop bij de verschuiving van de luchtvaartindustrie naar commerciële waterstofplatforms, die naar verwachting halverwege de jaren 2030 gelanceerd zullen worden. Het bedrijf is actief betrokken bij meerdere grote samenwerkingsprojecten-H2GEAR, HYFIVE en H2FlyGHT, gericht op de ontwikkeling van een allesomvattend emissievrij waterstof-elektrisch aandrijfsysteem. Deze initiatieven vertegenwoordigen een aanzienlijke gecombineerde investering van ongeveer £200 miljoen in duurzame technologie. Door deel te nemen aan deze baanbrekende projecten, zowel in het Verenigd Koninkrijk als wereldwijd, bevestigt GKN Aerospace zijn toewijding aan het bevorderen van milieuduurzaamheid en het ondersteunen van de overgang naar vliegen zonder uitstoot.