Supermarkten zetten zich in voor een gezonder Nederland. Daarom is de supermarktbranche vijf jaar geleden onder de vlag van de Topsector Agri&Food, samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR), de publiek-private samenwerking ‘Transparant, gezond en duurzaam’ gestart. Deze samenwerking is inmiddels afgerond en vandaag werden de bevindingen gepresenteerd in Den Haag.

In het wetenschappelijke onderzoek werkten acht publieke en private organisaties samen, naast de RUG en WUR waren dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Superunie. Deze unieke samenwerking is voor de supermarktbranche een mooie kans geweest om de uitdagingen nog beter in kaart te brengen.

Tiental (deel)onderzoeken

Binnen het vijfjarige onderzoeksprogramma is onderzocht wat consumenten beweegt om bepaalde keuzes te maken en hoe supermarkten consumenten kunnen stimuleren om gezondere en meer duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen in de supermarkt en het online bestellen van boodschappen. Gekeken is of meer transparantie leidt tot gezondere en meer duurzame keuzes en welk type interventies en welke hulpmiddelen effectief kunnen zijn om het gedrag van consumenten daarin te sturen. Het wetenschappelijke onderzoeksprogramma bestond uit een tiental (deel)onderzoeken:

Meer transparantie, betere keuzes?

Meer transparantie over de gezondheid en duurzaamheid van producten kan ervoor zorgen dat consumenten vaker gezondere en meer duurzame keuzes maken. Voedselkeuzelogo’s als Nutri-Score kunnen daarbij ondersteuning bieden, maar er zijn meerdere factoren die het effect op het gedrag van consumenten beïnvloeden. Een belangrijke greep uit de onderzoeksresultaten, is te lezen in het vandaag gepubliceerde Zichtboek ‘Transparant, gezond en duurzaam’.