We bestellen met elkaar natuurlijk steeds meer online. Logisch dus ook dat dit ook impact heeft op het milieu. Meer verzendmateriaal, meer bezorgers en ga nog maar even door. Het is daarom dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je als webshop eigenaar er alles aan doet om de boel waar mogelijk te verduurzamen. Nu weten wij ook wel dat veel kleine webshops vaak denken dat dit een stuk duurder is. Ontzettend zonde, want dit is absoluut niet het geval. Sterker nog, door slimmer te verzenden, kun je zelfs een hele hoop geld besparen. Neem bijvoorbeeld dozen op maat. Door te kiezen voor dozen die precies groot genoeg zijn voor je producten, voorkom je dat je ‘lucht’ verstuurd en vaak ook meer betaalt omdat je een grotere doos verzendt. Daarom delen we graag 3 belangrijke tips, zodat ook jij je verzendproces kunt verduurzamen.

Kies voor duurzaam verpakkingsmateriaal

Het grootste deel van de kosten zit hem als webshop in je verpakkingsmateriaal. Mensen denken namelijk vaak dat je alleen een doos nodig hebt, maar dat is natuurlijk niet het geval. De doos moet worden dichtgemaakt, de doos moet worden voorzien van een label, maar wat dacht je van wat opvulmateriaal? Je kunt je dus wel voorstellen dat je hier ontzettend veel winst mee kunt boeken, zowel qua kosten als voor het milieu. Bespaar ruimte met een doos op maat, zodat je veel minder ruimte hoeft op te vullen met papier of sizzlepak bijvoorbeeld. De kosten voor een doos liggen dan misschien netto wel iets hoger, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.

Compenseer de uitstoot van CO2

Op het moment dat je een webshop hebt, dan stoot je natuurlijk indirect een hoop CO2 uit. Neem alleen de dozen die je koopt of het verzenden van de pakketten naar je klanten. Daarom is het allereerst aan te raden om je dozen te kopen bij Dozenproducent.nl, zodat je ook zeker weet dat ze zijn gemaakt van duurzame materialen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld voor iedere bestelling een bedrag investeren in een project die regelmatig nieuwe bomen plant om te compenseren wat je eigenlijk uitstoot. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar zal ook bijdragen aan een stuk goodwill richting je klanten.

Bezorgen bij een pakketpunt

Veel grote webshops bieden je de mogelijkheid om je pakket thuis te laten bezorgen of om af te laten leveren bij een pakketpunt van bijvoorbeeld PostNL of DHL. Dit heeft als voordeel dat de bezorger minder kilometers hoeft te maken, doordat hij er vaak veel meer tegelijk bij het afgiftepunt kan achterlaten. Om dit te stimuleren bij je klanten, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om ze korting te geven op de verzendkosten op het moment dat ze de keuze maken het pakket af te laten leveren bij een pakketpunt in de buurt. Dit is voor de klant ook fijner, aangezien ze er niet voor thuis hoeven te blijven. Wanneer jij deze tips toepast, zal je zien dat je stapje voor stapje ook meer waardering krijgt van je klant en natuurlijk bijdraagt aan een beter en schoner milieu.