MENDED, sinds 2022 bekend als pionier op het gebied van kledingreparatie, breidt uit naar Duitsland. Het lanceert in het land via een samenwerking met het grote duurzame marktleider ARMEDANGELS, waarmee de Nederlandse startup zijn missie om de levensduur van kleding te verlengen via innovatie diensten een boost geeft.

Stijgende vraag naar reparaties: merken spelen in op de behoefte van klanten

De vraag naar reparaties neemt explosief toe: klanten geven steeds meer prioriteit aan duurzaamheid en verwachten dat merken oplossingen bieden voor het conserveren en repareren van hun kleding. Volgens onderzoek* verwachten 64% van de consumenten dat merken reparatie aanbieden. Als reactie op deze groeiende verwachtingen bieden merken steeds vaker reparatiediensten aan om hun klanten na de aankoop te ondersteunen en de klantloyaliteit te versterken.

Sinds de oprichting in 2022 door de Oostenrijkse Agnes Weber en de Nederlandse Daan Maasson heeft MENDED een revolutie teweeggebracht in de Nederlandse modemarkt door naadloos reparaties en resale aan te bieden aan consumenten en kledingmerken. In samenwerking met geselecteerde kleermakers biedt de kenmerkende aanpak van MENDED een premium en toch speelse klantervaring. Nu breidt MENDED uit naar Duitsland. Als onderdeel van zijn marktintroductie kondigt MENDED zijn samenwerking met ARMEDANGELS aan.

Een partnerschap voor circulaire mode

ARMEDANGELS, de pionier van ethische en duurzame mode, herkent de uitdagingen en vraag en wil klanten helpen het beste uit hun kleding te halen. “MENDED’s innovatieve benadering van kledingreparatie vormt een aanvulling op onze inspanningen om een milieubewuste mode-industrie te creëren. Deze samenwerking versterkt de gedeelde waarden van kwaliteit en duurzaamheid en stelt onze klanten in staat bewuste beslissingen te nemen”, legt Martin Höfeler, CEO ARMEDANGELS, uit. Beide bedrijven delen de overtuiging dat reparatie een nieuw en modern imago moet hebben. Om te beginnen zijn de eerste 100 reparaties gratis voor leden van de ARMEDANGELS CHANGEMAKER CLUB.

Dit is hoe het werkt:

  • Klanten boeken reparaties online via het MENDED-platform
  • Na boeking ontvangen klanten een verzendlabel waarmee ze het artikel per post kunnen versturen
  • Binnen 10 dagen wordt het gerepareerde kledingstuk rechtstreeks bij hen thuis afgeleverd

Een premium en gemakkelijke service, waardoor ARMEDANGELS een pionier kan blijven, zelfs nu de eisen van de consument en de komende EU-regelgeving zoals EPR, CSRD en het ‘Recht op Reparatie’ blijven stijgen.

Verhoogde klantbetrokkenheid en loyaliteit

Reparaties geven een nieuwe vorm aan de relatie tussen merk en klanten. “Het is iets dat onze kledingmerk-partners ons in hoge mate hebben laten zien”, zegt Agnes. Reparaties zijn een middel om klanten terug te brengen naar de webshop of winkel van het merk. Ze verlengen niet alleen de levensduur van kleding, maar verlengen ook de klantrelaties op de lange termijn. Sommige merken melden een stijging van 2.3x in CLV (Customer Lifetime Value) vergeleken met klanten die geen gebruik maken van de reparatieservice.

Een nieuw tijdperk van reparatie

Momenteel worden reparaties vaak gezien als ouderwets en niet top of mind bij consumenten. “Je kunt tegenwoordig alles online bestellen”, zegt Weber. “Behalve als er iets kapot gaat.” Geen wonder dat mensen – vooral de jongere generaties – nauwelijks laten repareren. MENDED heeft zijn service rond deze behoefte opgebouwd. Na succes op de Nederlandse markt met merken als MUD Jeans en Kuyichi hebben recente investeringen de expansie naar Duitsland aangewakkerd. Dit is hun eerste stap om de dienst in de hele EU beschikbaar te maken.