In Nederland zijn we gewend om veilig en volgens de normen te bouwen. Dat is terecht, maar in tijden van circulariteit en klimaatneutraliteit kan diezelfde norm ons parten spelen. Zoals bij betonnen paalfunderingen: We vervangen ze met gemak, terwijl hergebruik vaak een veel duurzamere optie is.
De productie van nieuwe funderingspalen kost veel energie, grondstoffen en dus CO2-uitstoot. Hergebruik zorgt voor een flinke besparing hierop. Ook scheelt het in bouwtijd en kosten: hergebruik van funderingspalen is vaak goedkoper dan het plaatsen van nieuwe palen. Verder heb je minder afval; door hergebruik komt er minder puin vrij.
Of een fundering geschikt is voor hergebruik, hangt af van verschillende factoren, zoals de soort paal, de lengte, de diameter en de conditie. Met moderne technieken kunnen we de kwaliteit van de palen nauwkeurig bepalen. Is de paal in orde, dan kan deze worden geïntegreerd in het nieuwe ontwerp.
Er zijn al enkele voorbeelden van bruggen en gebouwen waarbij bestaande funderingen opnieuw worden ingezet. Een goed voorbeeld is The Frame Building in Amsterdam: bij dit gebouw werden 28 van de 50 funderingspalen hergebruikt. Dit bespaarde veel geld en CO2-uitstoot. Datzelfde geldt voor een viaduct over de A9, waar maar liefst 208 funderingspalen van een oude brug werden hergebruikt.
In Nederland ligt een gigantisch netwerk van betonnen funderingspalen onder de grond. Door deze palen te hergebruiken, kunnen we enorme hoeveelheden CO2, grondstoffen en geld besparen. We moeten dan wel af van het idee dat hergebruiken betekent dat we de palen uit de grond halen. Vaak is het beter om de palen te laten zitten en ze te integreren in het nieuwe ontwerp.
Het succes van dergelijke initiatieven vereist wel een zorgvuldige beoordeling van de kwaliteit en draagkracht van de bestaande funderingen. Dit omvat visuele inspecties, akoestische metingen en analyse van het materiaal, om ervoor te zorgen dat de funderingen geschikt zijn voor hergebruik.
Ton Berendsen, Manager Business Development Fugro