Jumbo Supermarkten zet opnieuw stappen om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Zo vinden klanten vanaf deze week Jumbo Biologische Melk in literpak zonder dop. Hiermee wordt op jaarbasis ruim 9.000 kilogram plastic bespaard. En dat betekent 23.000 kilogram minder CO2-uitstoot. Naast een nieuwe melkverpakking voert Jumbo, samen met (lokale) ketenpartners, meerdere aanpassingen door bij haar huismerk voor een verdere reductie in verpakkingsmateriaal. Hierbij wordt ook naar kwaliteit en gebruik gekeken, zodat klanten gemak blijven ervaren. Deze initiatieven sluiten aan op de klimaatambities van Jumbo.
Afgelopen kwartaal heeft Jumbo verschillende belangrijke stappen gezet op het gebied van verpakkingsreductie. Zo heeft de supermarktketen de onderlegger voor verse pizza’s verkleind. In de Jumbo Maaltijdsalade Gerookte Kip Guacamole wordt niet langer een cup, maar een sachet gebruikt. Ook is er in de verpakking van Jumbo Paaseitjes minder plastic en geen sluitclip meer gebruikt. Bovendien worden de losse rode paprika’s en komkommers van Nederlandse bodem zonder plastic verpakking verkocht*. Nog voor de zomer wordt de bosui hieraan toegevoegd. Tot slot maakt Jumbo gebruik van 70% gerecycled en mono-materiaal in de hoezen van Jumbo Kies & Mix Bloemen. Met al deze stappen wordt er zo’n 58.000 kilogram verpakkingsmateriaal bespaard wat resulteert in 184.000 kilogram minder CO2-uitstoot.
Minder en betere verpakkingen
Als familiebedrijf hecht Jumbo veel waarde aan de wereld om haar heen. Het bedrijf streeft ernaar om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken dan in 2020. Jumbo kijkt daarom, in samenwerking met (lokale) ketenpartners, hoe het minder of beter verpakkingsmateriaal kan gebruiken, bijvoorbeeld met meer recyclebaar en gerecycled verpakkingsmateriaal, herbruikbare verpakkingen en verpakkingen van mono-materiaal.
Jumbo Impactfonds
Jumbo richt zich samen met haar leveranciers op een emissiereductie van 50% in de productketens in 2030. Mede daarom heeft Jumbo zich verbonden aan het Science Based Targets initiative (SBTi). Jumbo streeft ernaar om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn, zowel binnen haar eigen bedrijfsvoering (scope 1 & 2) als in de productieketens (scope 3). Om resultaat te boeken in de toeleveringsketens (scope 3), heeft Jumbo het Jumbo Impactfonds opgericht. Hiermee wil de supermarktketen ook impactvolle ideeën van (lokale) ketenpartners stimuleren, die bijdragen aan de CO2-reductie in de productieketens.
Jumbo rapporteert in haar jaarverslag uitgebreid over maatschappelijke stappen die zij zet, waaronder op het gebied van CO2-reductie.
* Met uitzondering van de biologische varianten vanwege de verplichting het biologische assortiment onderscheidend te presenteren.