Volgende week gaat de Impact Fair 2024 van start, het grootste evenement in Europa voor iedereen die zich wil inzetten voor een positieve verandering. Van 4 tot en met 6 april zullen in de Koninklijke Jaarbeurs inspirerende organisaties, goede doelen en sociale ondernemingen samenkomen om te bespreken hoe we meer impact kunnen maken. Ruth Andrade, de Earthcare Strategy Lead bij Lush, zal tijdens het evenement onder andere spreken over regeneratie en hoe consumenten door eenvoudige aanpassingen in hun dagelijkse routine de biodiversiteit een handje kunnen helpen.
In de afgelopen 3,8 miljard jaar zijn er bijzondere soorten ontstaan die door de manier waarop ze met elkaar en hun omgeving samenleven voor uitstekende leefomstandigheden zorgen. Dit delicate proces staat nu op het spel. Het wereldbeeld dat de mens heeft op de natuur, waarin wij het kunnen plunderen en domineren, heeft ertoe geleid dat deze gevoelige balans is verstoord en de oorzaak is van de 6de grote uitstervingsgolf. Van alle zoogdieren die nu op aarde leven, zijn slechts 4% wilde dieren. De rest zijn mensen (36%) of dieren die in gevangenschap zijn opgegroeid (60%). We weten dat herstel van de populatie wilde dieren een essentiële rol kan spelen bij het oplossen van de klimaatcrisis.
Wat is ‘rewilding’?
“Rewilding gaat over het vinden van manieren om te kunnen werken en leven in gezonde, bloeiende ecosystemen”. Het gevolg is dat “rewilding gaat over het creëren van de voorwaarden voor de natuur om te gedijen en over het herstellen van de natuurlijke processen die ecosystemen herstellen en de biodiversiteit stimuleren” (Rewilding Britain, 2023). Het gaat erom dat de natuur de kans krijgt zichzelf te herstellen. We moeten onze relatie met de wereld herstellen en diegenen steunen die al hard met en voor de natuur werken.
Rewilding omvat praktijken als “het beschermen van wilde kerngebieden, te zorgen voor verbindingen tussen dergelijke gebieden, en het beschermen of herintroduceren van toproofdieren en zeer interactieve soorten (sleutelsoorten)”. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan “het opbouwen van op de natuur gebaseerde economieën” en “nieuwe economische kansen door het genereren van levensonderhoud en inkomen, gekoppeld aan de vitaliteit van de natuur” (The Rewilding Institute, 2023). In de buurt van Poole, Engeland, waar Lush vandaan komt, hebben Lush-medeoprichters Mark en Mo Constantine de herintroductie van visarenden en zeearenden in de haven van Poole ondersteund.
De toekomst van de mens is verbonden met die van bizons, walvissen, olifanten, tijgers, haaien, wolven en vele andere soorten die niet alleen in harmonie leven met hun omgeving, maar ook voor balans en gezondheid zorgen. Hoe kunnen we hieraan bijdragen in ons eigen leven? Wat kunnen we leren van wat veel oorspronkelijke culturen altijd al hebben gezegd: we zijn allemaal met elkaar verbonden? Door veranderingen aan te brengen in ons leven kunnen we wat we elke dag doen, koppelen aan het verbeteren van de gezondheid van de natuur. We kunnen onze routines aanpassen, of dat nu om onze cosmetische routines of andere dagelijkse bezigheden gaat!
Hoe doe je mee met de ‘rewilding’-revolutie?
Met ‘rewilding your routine’ kun je deel uitmaken van de revolutie! Ingrediënten in gangbare cosmetica hebben bijgedragen aan de verwoesting van de natuur. Wanneer er binnen een industrie veel vraag is naar een gewas, zien we dat grote stukken land worden omgevormd tot monoculturen. Dit draagt vaak bij aan ontbossing en vernietiging van leefgebieden, zoals bij de palmolie-industrie op Sumatra, Indonesië.
Lush richt zich op een diverse toeleveringsketen met veel goede ingrediënten. Hiermee kunnen klanten zelf zorgen voor een positieve impact op het milieu en de mensen die ervan afhankelijk zijn. Jaren geleden hebben we langs biodiversiteits-hotspots en belangrijke vogeltrekroutes geholpen bij het opzetten van projecten voor de levering van grondstoffen in deze gebieden. Ze zorgen niet alleen voor bescherming van belangrijke habitats: ze vormen ook een goede inkomstenbron voor de gemeenschappen die in of langs deze ecosystemen leven.
Zo kopen we onze tonkabonen direct in bij de oorspronkelijke Kayapo-gemeenschappen in Brazilië, een belangrijk ingrediënt in onze populaire Sleepy-collectie. Het zout dat we gebruiken komt van leveranciers die zich inzetten voor de bescherming van trekvogels. Hun zoutpannen zijn een belangrijke plek waar vogels als flamingo’s en pelikanen kunnen uitrusten, nestelen en foerageren.
Uiteindelijk komen we dan uit bij jullie, onze klanten! We maken producten voor elke behoefte met effectieve ingrediënten waardoor we je kunnen helpen je routine opnieuw uit te vinden. Jij kunt de markt beïnvloeden en een systeem ondersteunen dat bestaat naast een bloeiende, weelderige wildernis.
Hoe kunnen consumenten meer betrokken raken bij het behoud van biodiversiteit en het herstel van natuurlijke habitats?
Maar ‘rewilding your routine’ gaat verder dan cosmetica. Het gaat tenslotte om onze relatie met de natuur. Zo is er van alles wat we kunnen doen: divers en plantaardig voedsel eten en onze vleesconsumptie verminderen; onze tuinen en openbare ruimtes vergroenen voor meer biodiversiteit; kiezen voor duurzaam toerisme met diegenen die in harmonie om en nabij belangrijke habitats leven; projecten voor milieubehoud ondersteunen in samenwerking met oorspronkelijke en traditionele gemeenschappen; en tijd doorbrengen in de natuur! Daarnaast is het belangrijk dat we bij onze volksvertegenwoordigers aandringen op beleidswijzigingen die de natuur ten goede komen.
De wildernis is geen plek waar geen mensen komen. Oorspronkelijke gemeenschappen beschermen binnen hun territoria 80% van de biodiversiteit op aarde. Iedereen heeft een rol bij het verbeteren van de gezondheid van Moeder Natuur. De volgende keer dat je je haar wast met Big shampoo, je huid hydrateert met Sleepy hand- en bodylotion voor het slapengaan of doucht met Good Karma showergel: sta eens stil bij hoe die kleine daad je verbindt met de wildernis.
Misschien, heel misschien, kunnen we allemaal beginnen in te zien dat we ook deel uitmaken van de wilde natuur.