Na twee jaar van voorbereiding lanceert Koffiebranderij Peeze Geen Verpakking©, een herbruikbaar koffieconcept voor de zakelijke markt. De emmers gaan na gebruik retour, worden gereinigd en vervolgens opnieuw ingezet. Door het hergebruik is deze verpakkingsvorm een stuk duurzamer dan eenmalige folieverpakkingen. De eerste herbruikbare verpakking werd gisteren door burgemeester Ahmed Marcouch overhandigd aan Alex van Hooff, directeur van Burgers’ Zoo.
Al na tien keer gebruik duurzamer
Peeze heeft als missie om koffie afvalvrij te maken. Daarom heeft de Arnhemse koffiebranderij onderzoek laten doen naar de potentie van herbruikbare koffieverpakkingen. De resultaten lieten zien dat de gekozen verpakkingsvorm na circa 10 keer gebruik, inclusief het retourtransport en wasproces, duurzamer is dan traditionele verpakkingen. Foliezakken mogen in veel gevallen bij het plastic afval en lijken daardoor goed recyclebaar, maar in praktijk blijkt dit niet het geval. De eigenschappen van de folie maken recycling complex en niet rendabel. In de meeste gevallen eindigen deze traditionele verpakkingen in de vuilverbranding. Alleen in Nederland zorgt dit voor de vernietiging van tientallen miljoenen vierkante meter aan plastic folie op jaarbasis.
Burgemeester Marcouch overhandigt eerste verpakking aan Burgers’ Zoo
Gisteren ontving Alex van Hooff, directeur van Burgers’ Zoo, de eerste koffie in een herbruikbare verpakking uit handen van Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem. “Ik ben ontzettend trots op het feit dat een dergelijke innovatie van Arnhemse bodem komt. Dit gaat ons helpen om veel afval in Nederland te besparen en stimuleert daarmee de circulaire transitie,” aldus Marcouch.
De overstap naar een afwasbare verpakking klinkt wellicht eenvoudig, toch heeft dit veel voeten in de aarde gehad. “De geselecteerde emmer is heel bewust gekozen, op basis van onder andere milieu-footprint, wasbaarheid, luchtdichtheid en levensduur. Maar ook het hele proces eromheen moet kloppen; van productie, distributie en retourproces tot de reiniging en borging. We zijn er trots op dat we na een lange periode van onderzoek en praktijktesten nu daadwerkelijk kunnen opschalen,” aldus algemeen directeur van Peeze, Myriam Lufting.
“Duurzaamheid is één van de vijf normen en waarden van Burgers’ Zoo. We juichen initiatieven die inzetten op duurzaamheid daarom van harte toe en zijn daarom blij om de nieuwe verpakking van Peeze als eerste in ontvangst te nemen. Alleen al bij Burgers’ Zoo besparen we met deze nieuwe verpakking circa 650 m2 slecht recyclebare plastic folie en ruim 320 m2 karton per jaar! We hopen dan ook dat er nog veel andere ondernemingen zullen volgen,” aldus Alex van Hooff, directeur van Burgers’ Zoo.