Als het gaat om verduurzaming, heerst er in Nederland absoluut een klimaat van ‘ja maar zij dan’. Dat richt zich op mensen met een voorbeeldfunctie, maar zeker ook op bedrijven. Die hebben immers doorgaans een grote ecologische voetafdruk dan individuele personen, en daar valt dan ook meer winst te behalen in het kader van verduurzaming. Als bedrijf lig je dan ook wat dit thema betreft onder een vergrootglas. Dat is niet erg, zeker niet als je duurzaam ondernemen toch al hoog in het vaandel hebt staan. Maar jij kunt ook anderen duurzamer bezig laten zijn. Bijvoorbeeld door middel van je relatiegeschenken.

De zin van relatiegeschenken

Natuurlijk is het niet onterecht om je af te vragen in hoeverre relatiegeschenken überhaupt duurzaam zijn. Je draagt immers bij aan de productie van iets wat helemaal niet noodzakelijk is voor de ontvanger. Het is een aardigheidje, en de ander had net zo goed zonder gekund. Maar voor ondernemers zit er wel degelijk een functie aan relatiegeschenken. Het is een manier om waardering te tonen aan vaste klanten, leveranciers of samenwerkingspartners en zo te benadrukken dat je hoopt lang zaken met elkaar te blijven doen. Maar tegelijkertijd kun je relatiegeschenken ook inzetten als marketinginstrument door ze handig te kiezen op soort en locatie van gebruik en te voorzien van je bedrijfslogo. Zo zorg je immers voor (bijna) gratis reclame.

Je relatiegeschenken zeggen ook iets over je

Als je er dan inderdaad voor kiest om relatiegeschenk uit te delen, dan mag je dat zeker zien als een moment waarop je jezelf als bedrijf presenteert. Je kunt duurzaam ondernemen nog zo hoog in het vaandel hebben, als je niet kiest voor duurzame relatiegeschenken, kun je alsnog die reputatie te grabbel gooien. Mensen zijn immers kritisch tegenwoordig, vooral op anderen. Een kleine onoplettendheid kan breed worden uitgemeten. Denk dus bij óók bij het kiezen van je relatiegeschenken aan het duurzame perspectief van je onderneming.

Duurzame relatiegeschenken

Er zit dus een soort van verplichting in, maar zeker ook kansen. Wat jouw keuze voor een relatiegeschenk kan de wereld een stukje duurzamer maken door duurzaam gedrag bij de ontvanger te stimuleren. Geef bijvoorbeeld een stevige boodschappentas van gerecycled materiaal die in de was kan, zodat er minder plastic boodschappentassen gebruikt en aangeschaft hoeven te worden. Of laat herbruikbare koffiebekers bedrukken voor koffie-to-go, zodat men geen gebruik meer hoeft te maken van wegwerpbekers die voor ontzettend veel (zwerf)afval zorgen. Je voorziet zo in een behoefte die mensen mogelijk niet eens wisten dat ze hadden en geeft ze iets waar ze misschien niet bereid waren om zelf in te investeren.

Blijf je dus bewust van die voorbeeldfunctie die je hebt als bedrijf om duurzaam gedrag te vertonen. Dat is nodig om geen negatief imago op te doen, maar is natuurlijk ook gewoon een hele belangrijke bijdrage aan een schonere wereld. Jouw keuze voor relatiegeschenken lijkt een detail, maar speelt er zeker ook een rol in. Niet alleen voor je imago, maar ook omdat het instrument is dat je in handen hebt om ook andere mensen te laten verduurzamen. Alle kleine beetjes helpen immers!