Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat hoog op de agenda van MKB-bedrijven (KMO’s), blijkt uit cijfers van de KMO Barometer van Exact. Zo geeft bijna driekwart (73%) van de kmo’s aan een actief beleid te hebben op dit gebied. 58% van de ondernemingen ziet verantwoord ondernemen als een belangrijke doelstelling.
Met name diversiteit en inclusiviteit is een belangrijk thema voor kmo’s. Bijna 1 op de drie (30%) kmo’s heeft een actief beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, gevolgd door het terugdringen van de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie (28%). Bovendien heeft bijna één op de vier ondernemers (23%) een actief beleid ten aanzien van de CO2-voetafdruk van hun sector; bijvoorbeeld door te kiezen voor milieuvriendelijke grondstoffen, terwijl 16% lokale maatschappelijke initiatieven ondersteunt.
CFO Alexander Rahusen trekt het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) programma bij Exact, en waardeert de inzet van ondernemers op het gebied van MVO, iets wat Exact hoog in het vaandel draagt: “Ik denk dat als we dit KMO-onderzoek een paar jaar geleden hadden uitgevoerd, de onderzoeksresultaten rond verantwoord ondernemen er anders hadden uitgezien. Wijzigingen in wet- en regelgeving zijn een extra stimulans voor kmo’s om zich er meer bezig te houden en het is goed om te zien dat het kmo hier belang aan hecht. Niet alleen getuigt het van goed ondernemerschap, maar het biedt kmo’s ook de kans om te anticiperen op de uitdagingen waar ze mee te maken krijgen.” – Alexander Rahusen | Chief Financial Officer | Exact
Focus verschilt per sector
De focus van verantwoord ondernemen verschilt per sector. Hieronder de meest opvallende verschillen:
Ecologische voetafdruk terugdringen:
- Meer dan één derde (36%) van de kmo’s in accountancy heeft een actief beleid op het terugdringen van hun CO2- voetafdruk.
- 41% van de productiesector heeft een actief beleid op het terugdringen van de ecologische voetafdruk van de sector.
Diversiteit & inclusie:
- Slechts 23% van de kmo’s in accountancy heeft een beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, in tegenstelling tot 39% in de productiesector.
Lokale maatschappelijk doelen ondersteunen:
- Ten opzichte van zakelijke dienstverlening (10%), productie (11%) en handel (21%) kiezen kmo’s in accountancy (24%) en de bouw (25%) er vaker voor om lokale maatschappelijke doelen te ondersteunen.
Verantwoord ondernemen wordt voorwaarde
Alexander moedigt kmo’s aan om actie te ondernemen op het gebied van MVO, als ze dat nog niet gedaan hebben. Verantwoord ondernemen wordt voor veel kmo’s steeds belangrijker, onder andere vanwege de CSRD-wetgeving die eraan komt in 2026.
“Grote kmo’s moeten hun duurzaamheidsrapportage presenteren waarin zij aantonen hoe maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. Maar dat wil niet zeggen dat de kleinere bedrijven daar geen rekening mee moeten houden. Het grootste deel van de kmo’s zal hier indirect mee te maken krijgen als leverancier van grotere ondernemingen. Het is belangrijk om je als ondernemer nu al voor te bereiden op deze wetgeving en een beleid op te zetten. Alleen gezamenlijk kunnen we impact maken, dus het is van belang dat iedereen zich verantwoordelijk voelt.”
Resultaten Nederland
Voor het eerst werden de Nederlandse respondenten van het MKB Barometer onderzoek gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. Een hot topic zo blijkt, want voor 63% van de mkb’ers is verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling. Niet alleen duurzaamheid en de CO2-voetafdruk spelen een rol, ook op het gebied van diversiteit en inclusie wordt actief beleid gevoerd door mkb’ers in Nederland.
De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy.