Albert Heijn heeft in 2023 een reductie van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gerealiseerd. Verpakkingen zijn er om voedsel langer houdbaar te maken en voedselverspilling tegen te gaan. Daarom werkt Albert Heijn al jaren aan het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigenmerkproducten. Hiermee behaalt Albert Heijn nu al de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Dat is twee jaar eerder dan Albert Heijn beoogde. Verduurzamen en verbeteren van verpakkingen blijft hoog op de agenda staan. Zo organiseert Albert Heijn in mei dit jaar voor de tweede keer de AH Packathon waarbij leveranciers en experts samen gaan werken aan nieuwe initiatieven.
Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycled materiaal in te zetten, verpakkingen te recyclen en gebruik te maken van producten die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. Op deze manier maakt de supermarkt zo efficiënt mogelijk gebruik van materiaal. Het eerder behalen van de doelstelling motiveert Albert Heijn stappen te blijven zetten. De focus voor 2025 is om de eigenmerkverpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden.
Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid: “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.”
Grote en kleine stappen in beter verpakken
Grote en kleine initiatieven hebben geleid tot het behalen van de doelstelling. Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op 2,9 miljoen kg karton minder per jaar.
Om verduurzaming te versnellen werkt Albert Heijn met verschillende partners samen. In 2023 startte Albert Heijn de samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) te gebruiken voor verschillende verpakkingsvormen, zoals sapflessen.
De komende maanden worden de volgende vernieuwingen van Albert Heijn zichtbaar:
- Ruim 54 kaasproducten gaan over op een enveloppe verpakking waarmee jaarlijks 400.000 kg plastic gereduceerd wordt;
- De Zaanse Hoeve yoghurt (een van de meest verkochte) liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen meer producten op dezelfde oppervlakte mee op transport, een logistieke verbetering. Daarnaast zorgt deze nieuwe ovale verpakking voor meer gemak voor de klant omdat deze beter in de koelkast past.
Klant centraal bij AH Packathon 2024
Een ander initiatief van de supermarkt is de AH Packathon. Bij de eerste editie in 2023 werden duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de AH Packathon 2024 editie doet Albert Heijn een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Albert Heijn, leveranciers en experts gaan vervolgens concreet aan de slag met vijf verpakkingen om deze verder te verduurzamen en het gemak voor de klant te verbeteren. De deelnemende klant is bij de Packathon 2024 als VIP te gast bij Albert Heijn om de oplossingen te beoordelen. De tweede editie van de AH Packathon vindt in mei van dit jaar plaats.