De eerste stap om Managementboek van het Jaar te worden is het bereiken van de Longlist. Op de Longlist prijken deze 22e editie 50 titels. 50 boeken waarvan de auteurs kans maken om bekroond te worden als Managementboek van het Jaar 2024. Ook deze keer staan er weer enkele boeken op het gebied van duurzaamheid en bedrijfsleven op de longlist. Op 5 maart volgt de shortlist van vijf boeken en op 18 april wordt de winnaar door juryvoorzitter Elmas Duduk bekend gemaakt tijdens het Managementboekengala.
De volgende ‘duurzaamheidsboeken’ staan op de lijst:
Allianties voor een duurzame toekomst (Jaap Boonstra, Marcos Eguiguren)
Wereldwijde uitdagingen op het gebied van klimaat, gezondheid en welvaartverdeling noodzaken organisaties om nieuwe vormen van samenwerking te zoeken op weg naar economische en maatschappelijke verandering. Waardengedreven allianties zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn dé manier om bij te dragen aan een duurzame toekomst. Meer informatie/bestellen
ESG-gids (Karine Vandenberghe)
ESG staat voor Environmental Social Governance, ofwel milieu, sociaal beleid en bestuur. Deze drie indicatoren zijn belangrijk bij het bepalen van de duurzaamheid, ethiek en sociale impact van een bedrijf. Deze ESG-Gids reikt ondernemers en managers praktische kennis aan om betere financiële resultaten te behalen én van een positieve invloed op het milieu, de samenleving en het welzijn van mensen te hebben. Meer informatie/bestellen
Kleerkastvasten – De textielketen ontrafeld (Sarah Vandoorne)
Een derde van de kleren in je kleerkast draag je nooit. Een ander derde draag je zelden. Merken introduceren gemiddeld om de zes weken – sommige zelfs elke dag! – een nieuwe collectie. Als tegenreactie hierop besloot journalist Sarah Vandoorne om zes weken lang slechts zes kledingstukken te dragen. Wat begon als een ludieke actie groeide uit tot een jarenlang onderzoek waarbij ze elke schakel in de textielketen kritisch onder de loep nam. Meer informatie/bestellen
Morele dilemma’s in de boardroom (Mijntje Lückerath-Rovers)
Besluiten van bestuurders en commissarissen worden niet altijd begrepen, vaak bekritiseerd en soms zelfs amoreel genoemd. Bij een moreel dilemma kunnen morele normen en belangen conflicteren, en daarbij moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Dit boek beschrijft inzichten uit de psychologie en corporate governance over morele oordeelsvorming, morele identiteit en de relatie met stakeholder-denken. Met praktische handvatten. Meer informatie/bestellen