Enkco en Meat-You-Halfway slaan de handen ineen voor een nieuwe generatie producten: gemalen vleesproducten zoals hamburgers en gehaktballetjes die voor minimaal de helft bestaan uit plantaardige ingrediënten. Met deze zogenoemde ‘hybride’ producten helpen ze bedrijven in de catering en restaurants om lekkere gerechten neer te zetten en tegelijk een bijdrage te leveren aan een meer plantaardig dieet.
Een slager en een scale-up
Arnold Burger, Commercieel Directeur Enkco en Aris Molenaar Algemeen Directeur bij Olijck Foods, eigenaar van Meat-You-Halfway, zijn overtuigd dat deze producten een grote groep consumenten aanspreekt. Enkco is al decennia actief als leverancier van vleesproducten aan de foodservice en foodretail.
Arnold: “We maken de smaakvolste vleesproducten, maar zijn doordrongen van de noodzaak om producten te verduurzamen. Zo hebben we concepten als Varken op z’n Best waarin we met boeren en voerleveranciers samenwerken om de ecologische voetafdruk te verlagen. Wat mensen vaak niet verwachten is dat we ook een groot assortiment aan plantaardige producten hebben, zoals plantaardige worstjes en hamburgers.”
“We zien echter dat de verkoop van vleesvervangers in Nederland de afgelopen jaren is gestagneerd ondanks dat de betaalbaarheid door onder andere een groter aandeel vleesvervangers als huismerk wel is toegenomen. De daling is vooral het gevolg van teleurstelling bij de consument over smaak en textuur. Deze aspecten blijven toch het allerbelangrijkste bij eten. We denken dat we nu een smaakvolle oplossing hebben voor de enorme middengroep van consumenten die vaak vlees wil eten, maar ook wil bijdragen aan een duurzamere planeet. Producten die voor de helft uit vlees en voor de helft uit plantaardige producten bestaan, bieden hiervoor uitkomst. De consument hoeft het vleesgevoel niet te missen maar neemt zo wel stappen in de eiwittransitie en duurzaamheid. Daarom zijn we ook een samenwerking aangegaan met Meat-You-Halfway.”
Aris: “Olijck Foods heeft de ambitie om met smaak en verwondering consumenten in stappen mee te nemen in de eiwittransitie. Iedere transitie verloopt in stappen, alleen bij de eiwittransitie was de gedachte dat dit wel in één stap zou gaan. De huidige interesse in Meat-You-Halfway producten vanuit de foodindustrie laat meer en meer zien dat food professionals onze visie beginnen te delen. We hebben nu een mooi assortiment van hybride vleesproducten die inspelen op een geleidelijke overgang naar een meer plantaardig dieet.”
Hybride producten hebben momentum
Aris: “Het vraagt veel innovatie om de nodige sappigheid en textuur in vleesvervangers te krijgen. Bij honderd procent plantaardige vleesvervangers is dat al best lastig en zijn er veel additieven nodig om de juiste structuur te krijgen. Voor de hybride producten gebruiken we een melange van onder meer zeewier. Hierdoor is het product sappig, gelijk aan het mondgevoel van vlees en smaakvol. Hybride producten zijn niet nieuw, maar we hebben een doorbraak weten te bereiken in zowel de gebruikte ingrediënten als onze productiemethode. Voeger was het uitgangspunt: we nemen gemalen vlees en voegen er plantaardige ingrediënten aan toe. Nu voegen we vlees toe aan plantaardige producten. We gaan nu bij deze hybride producten uit van de verhouding 50 procent plantaardig, 50 procent vlees. Maar ook bij een verhouding 70/30 is het mogelijk dat er toch een echt vleesachtig product blijft bestaan.”
Enthousiaste afnemers: gasten verwennen en milieu-impact reduceren
Arnold: “Als wij deze nieuwe generatie hybride producten laten proeven aan chef-koks van cateraars of restaurants, zijn ze laaiend enthousiast. Het spreekt ze aan dat ze een product in handen hebben waarmee ze gasten kunnen verwennen en ze zetten gelijk stappen in het reduceren van hun milieu-impact. Het wordt voor cateraars steeds belangrijker om zich op duurzaamheid te onderscheiden bij opdrachtgevers zoals overheid en onderwijs.”
Aris: “Dit enthousiasme is herkenbaar, gasten hebben vaak niet in de gaten dat ze een duurzamer product consumeren. Bij KLM hebben we vorig jaar miljoenen hybride gehaktballetjes geserveerd. Passagiers waren enthousiast, niemand heeft eigenlijk gemerkt dat ze minder vlees aten. Wij concurreren ook niet met vega-producenten en dat willen we ook niet. Voor een succesvolle eiwittransitie is een heel scala aan oplossingen nodig. Wij positioneren ons als een lekker en duurzamer alternatief voor een volledige vleesmaaltijd zonder concessies te doen aan smaak, mondgevoel en kwaliteit. Op die manier zijn minder dieren nodig, is de milieudruk flink lager en het is ook nog eens gezonder. Zeewier heeft namelijk van nature een zoutige smaak en je hoeft dus minder zout toe te voegen. Dit komt nog bovenop het feit dat er minder vet en meer vezels in deze producten zit.”
Opschalen en verder uitbreiden in foodservice
Arnold: “We merken dat de potentie voor deze producten kansrijk is. Momenteel zitten we bij alle food-groothandels in het assortiment, zijn de grote cateraars aangesloten en schalen we op in productie en communicatie. Over een aantal jaar willen we dat gemalen vleesproducten met het fors bijmengen met plantaardige ingrediënten de nieuwe standaard is en consumenten overtuigd zijn van de smaak en textuur. De verkoop van vleesvervangers is teruggelopen en deze generatie producten kan een nieuwe versnelling in de eiwittransitie betekenen.”
Aris: “Het is makkelijker om de consument binnen het horeca- en foodservice-kanaal kennis te laten maken met deze hybride producten. De kok ontzorgt de gast en maakt de duurzamere keuze. Met Enkco hebben we een sterke partner met uitgebreide toegang tot het foodservice kanaal en de mogelijkheid om samen klanten enthousiast te maken.”
Arnold: “We willen bijdragen aan duurzame alternatieven door voor alle consumenten een breed assortiment aan oplossingen te bieden. Of dat nu is met het verduurzamen van onze vleesproductie – ‘vlees 0.0’, zoals wij volledig plantaardige producten noemen – of met een hybride oplossing. Uiteindelijk zijn smaak en textuur altijd belangrijk en daar zetten we nu met Meat-You-Halfway grote stappen in.”
Dit artikel is eerder verschenen op de website van ABN AMRO en met toestemming overgenomen.