Yves Rocher is een merk dat zijn tijd altijd al ver vooruit was. Zo bekommerde het zich al vroeg om de impact van zijn producten op het milieu. In die strijd voor ecologische verbetering pakt het nu uit met een echte innovatie. In februari 2024 lanceert het merk een van de eerste volledig recycleerbare eco-navulverpakkingen, gemaakt van 90% gerecycleerd plastic! Yves Rocher wil immers niet alleen het tij keren, maar ook consumptiegewoonten veranderen – in het bijzonder het gebruik van plastic. 80% van de consumenten is op zoek naar duurzamer product dan plastic. Plastic ligt ook in het vizier van de nationale en Europese wetgeving. Het stelt de cosmetica-industrie voor een enorme uitdaging. Het merk Yves Rocher reageert met een transformatie van zijn aanbod met producten die over de hele levenscyclus meer verantwoord zijn en met nieuwe milieuvriendelijke maatregelen.
Eco-navulverpakkingen: een echte innovatie
De eerste eco-navulverpakkingen van Yves Rocher zijn volledig recycleerbaar en hebben een nieuw, zuiniger formaat van 600ml! Uiteraard blijft al het zintuiglijk genot van sulfaatvrije* bad- en douchegels met geuren geïnspireerd door de natuur bewaard.
- Milieuvriendelijkere verpakking: 4x minder plastic dan de klassieke flacon van 400ml**.
- Een volledig recycleerbare flacon, zodat plastic een tweede leven krijgt.
- Verpakking gemaakt van 90% gerecycleerd plastic.
- Gecertificeerd Ocean Bound Plastic gemaakt van plastic afval uit kustgebieden, met gegarandeerde traceerbaarheid. Een manier om bij te dragen aan de opruiming van gebieden waar afvalbeheersystemen nog beperkt zijn.
* vrij van gesulfateerde oppervlakteactieve stoffen.
**in g/ml vergeleken met bad- en douchegel 400ml.
Ocean Bound Plastic: een duurzaam partnerschap
Om het gebruik van nieuw plastic te verminderen en nog meer te doen om de wereldwijde plasticvervuiling aan te pakken, zal Yves Rocher OBP-gecertificeerd (Ocean Bound Plastic) gerecycleerd plastic gebruiken voor zijn Bain de Nature eco-navulverpakkingen.
Wat is OBP-plastic? Het is plastic zwerfvuil dat wordt verzameld in kustgebieden en waarbij per definitie “een risico bestaat, dat het in de oceaan terechtkomt”. Dat gerecycleerde plastic wordt in India ingezameld door de leverancier Plastics For Change en is OBP- en GRS- (Global Recycled Standard) gecertificeerd. Met OBP-plastic draagt het merk Yves Rocher bij aan:
- Het ontwikkelen van oplossingen voor afvalrecyclage in regio’s waar afvalbeheer ontoereikend is en het risico groot is dat plastic afval in de oceaan belandt;
- Het verbeteren van de sociale omstandigheden van gemeenschappen die leven van het inzamelen van OBP-afval, en in het bijzonder de leeromstandigheden voor kinderen.
Door te kiezen voor gerecycleerd OBP-plastic voor de eco-navulverpakkingen en de navulbare flacons Bain de Nature, wordt het gebruik van nieuw plastic met 120 ton per jaar verminderd.
Het tij keren: een blijk van engagement
Als maatschappelijk betrokken merk heeft Yves Rocher een belangrijke rol te spelen in de consumptie van meer verantwoorde cosmetica. Met 20 miljoen klanten over de hele wereld is het merk in staat om consumptiepatronen te veranderen en nieuwe, duurzamere praktijken ingang te doen vinden in de schoonheidsindustrie. Samen kunnen we het tij keren.
Act beautiful: samen naar meer ecologisch verantwoorde schoonheid
In 2024 lanceert Yves Rocher het programma Act Beautiful met 10 concrete acties die het merk in beweging zullen zetten, een engagement voor een duurzamere toekomst. Samen kunnen we kiezen voor doeltreffende cosmeticaproducten afkomstig uit Frankrijk die het beste halen uit biologisch geteelde planten en de acties van de Yves Rocher Foundation ondersteunen.